Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
KEWET Smått, søtt og alternativt er adjektiver som både passer på elbilen Kewet og på bedriftene som har stått bak den. Likevel er Kewet å regne som en av de store elbil-suksessene gjennom det siste tiåret. |
||||||||||||||||
Elbilenes store avgiftsfordeler i Danmark ble startskuddet for at den danske industrigründeren Knut Erik Westergaard brakte sin lille toseter Kewet Citi-Jet på markedet i 1991. Navnet Kewet er en sammentrekning av opphavsmannens eget. Merkelogoen er en rød sirkel som ved hjelp av et innsnitt i øvre halvdel symboliserer en bølge – en energibølge.
Kort oppsving Rundt 500 biler ble bygget i 1992, deretter sank produksjonen merkbart – markedene både hjemme og i de nærmeste naboland var mettet, herunder i Norge, der Kollega Bil AS hadde forhandlet Kewet siden starten. I 1995 flyttet Westergaard virksomheten til Tyskland for ytterligere masseproduksjon, mens Kollega Bil AS fikk oppgradert status fra forhandler til importør. Men til tross for at Kewet nå hadde nådd sitt femte utviklingstrinn ble det ikke noe nytt oppsving. En varebilversjon, Citi-Van, falt i fisk etter at en forserie på 12 biler ble ferdigstilt. Personbilproduksjonen gikk jevnt, men smått, til tross for at Kewet nå var typegodkjent i 20 land og begynte å få en liten internasjonal kult-status. Tyske myndigheter ville ikke gi tilstrekkelig støtte på avgiftsfordeler eller andre måter, og Westergaard flyttet den lille produksjonen tilbake til sin hjemby Hadsund i Danmark.
Norsk produksjon 25. september samme år overtok Kollega Bil AS det danske selskapet, herunder produksjonsrettigheter og –utstyr samt merkenavnet. 20. juni 2000 ble Kewet typegodkjent av Vegdirektoratet for produksjon i Norge og en liten monteringslinje satt opp i Sandakerveien 110c i Oslo. Dette har krevd stor nøyaktighet og har tatt tid, og ”båndet” går fortsatt langsomt til tross for at Kewet markedsføres som ”billigere enn en helsides annonse i Aftenposten, men varer betydelig lenger”.
Produksjonslinjen er satt opp i samarbeid med Sintef og er ordrebasert. I første halvår 2002 ble bare 4 Kewet nyregistrert på norske skilter, men i tillegg tok Kollega Bil inn 30 brukte eksemplarer fra utlandet og oppgraderte dem før videresalg. Kollega Bil AS har også en av de 12 bygde varebilene (serienummer 11) stående for studier – og muligens videreutvikling?
|