Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En tredje Hummer på beddingen Allerede før Hummer H2 er kommet ut til sine amerikanske forhandlere, snakker Hummer-ledelsen om en tredje linje. Med en H3 kan Hummer-salget komme opp i 100.000/år. Den opprinnelige Hummer solgte 768 eksemplarer i fjor, og bidrar derfor ikke mye til volum. |
||||||||||||||||
H2 er den første nye Hummeren siden GM overtok markedsføring og utvikling av dette merket i 1999. Egentlig er det den første nye Hummeren siden AM General Corp. begynte å bygge den for de militære.
Mens den gamle og store koster fra 100.000 dollars, skal H2 selges fra 225 forhandlere til en pris av ca. 48.000 dollars. Dette burde bety fete marginer, bilen er tross alt bygget med mange store og dyre komponenter fra Chevrolet Tahoe/GMC Yukon, og fabrikken skal bygge ca. 35.000/år i starten – hvilket helt klart er et brukbart volum for en slik konstruksjon. Og mens bilen ble presentert for amerikanske journalister i Chicago, var GM allerede i gang med å diskutere en H3-modell. Såpass optimistisk er man at man regner med at en mini-Hummer vil kunne få merket opp i 100.000 eksemplarer hvert år, og gjøre divisjonen like profitabel som Cadillac, sa en oppstemt Michael DiGiovanni, Hummer-sjefen. Men han sa også at det ikke ville komme på tale å basere en H3 på for eksempel en Chevrolet TrialBlazer. ”Da kommer kostnadene opp på H2-nivå” sa han, og antydet at man trengte å dele plattform med en mindre og lettere pick-up truck. Med mindre vi da snakker japansk er den eneste muligheten Chevrolets Colorado, den kommende kompakt-trucken som skal begynne å rulle av båndet om ca. 15 måneder.
Hummer Colorado? Nei, H3 låter bedre.
|