Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny og gjenfødt Audi Til helgen satser Audi på å ta sin tredje strake seier på Le Mans. I mellomtiden har et britisk firma laget en tro kopi av en av konsernets første løpsbiler. |
||||||||||||||||
De fleste holder Audi som storfavoritter til en tredje strake seier i 24-timersløpet på Le Mans. I år stiller fabrikken med hele 3 egne biler, så sjansen er også tilstede for at de gjentar suksessen fra år 2000 da det bare sto Audi-førere på seierspallen. Stort dårligere gikk det ikke i fjorårets løp da Audi tok de to første plassene foran ”fetter” Bentley på 3. plass.
Man regner med at årets vinner må tilbakelegge en distanse på ca 565 mil med en snittfart på nesten 235 km/t - inkludert depotstopp - i løpet av det døgnet racet varer. I juni-utgaven av bladet Bil kan du lese en fyldig reportasje om det klassiske løpet som i år kjøres for 70. gang. Selv om Audi er relativt ferske i Le Mans-sammenheng har de en lang bilsport-karriere å se tilbake på. Mange husker den originale Audi Quattro som dominerte VM-rally på begynnelsen av 80-tallet, blant annet med Michèle Mouton, den eneste kvinnelige sjåfør som noensinne har vunnet en VM-runde. Men historien til de fire ringene strekker seg enda lenger tilbake og dukket første gang opp allerede i 1932 da sammenslåingen mellom Audi, DKW, Horch og Wanderer var et faktum under fellesnevneren Auto Union. I 1934 kom Auto Union A-type som var en revolusjon med aluminium karosseri og motoren plassert bak føreren og foran gearkassa. Utstyrt med en kraftig V16-motor var den i stand til å nå en topphastighet på 275 km/t! For nesten 70 år siden!!
Nå har det britiske selskapet Crosthwaite & Gardiner gjenskapt bilen som blant annet vant Tyskland Grand Prix og som var designet av ikke ukjente Dr. Porsche. Den er laget på bestilling av den belgiske Audi-importøren og skal blant annet delta på et klassisk løp på Spa.
|