Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Microbus kommer Det later til at Volkswagen har bestemt at Microbus skal bygges. Bilen som første gang ble vist som konsept på Detroit-utstillingen i fjor skal være klar som 2005-modell og vil bli bygget i Tyskland. Denne gangen er det nok verken hippier eller håndverkere som blir målgruppen. |
||||||||||||||||
Det var tyske fagforeninger som sprakk nyheten ved å applaudere Volkswagen fordi de ville legge de nye arbeidsplassene til Tyskland. 80.000 slike skal fremstilles hvert år, og det kommer til å skje ved fabrikken i Hannover – på tross av at VW regner med at 2/3 av disse kommer til å bli solgt i USA. Det var jo også USA som var hovedmålet for den første retro-modellen til VW, New Beetle.
Disse 80.000 bilene krever 1.500 nye arbeidere og at de blir tyske må nok sees i sammenheng med at den halvstatlige VW-fabrikken har en meget krevende tariffpolitisk rammeavtale med det tyske Metallarbeiderforbundet. USA eller Nafta-området hadde nok ellers vært det logiske stedet å dra i gang produksjonen av denne. Vi kan nok regne med en del re-design i forhold til den opprinnelige prototypen, men det arbeidet vil nok også skje i California. Allerede nå forteller man at bilen vil komme til å koste rundt 30.000 dollars, det er også den summen som har vært brukt i de markedsundersøkelsene som har gitt så positive resultater at man har trykket på den grønne knappen. Men til denne prisen er det nok verken håndverkerne, eller de hippiene som gjorde den gamle bussen til et kult-objekt som er primær-målgruppen denne gang.
80.000 biler årlig er for øvrig langt over det den gamle Transporter-utgaven klarte. 66.000 enheter i 1970 var maks for den. Men vi må også huske på at den ble bygget i tre generasjoner, fra 1950 til 1992 – så lenge kommer nok ikke den nye til å vare.
|