Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vrien start for Petter Solberg i Akropolis Petter Solberg har langt fra fått en ideell start på Akropolis Rally i sin Subaru. Med tre snurringer har han allerede mistet dyrebar tid og ligger langt bak de beste i sammendraget, men på slutten av dagen klinket han til i kjent Solberg-stil. |
||||||||||||||||
SS1- 24,45km Dagens første etappe ble vunnet av den unge Ford-føreren, Marrko Märtin fra Estland. På den 24,45km lange etappen var han hele 13,8 sekunder foran VM-ledende Marcus Grönholm i Peugeot og ytterligere 7 tideler foran Grönholms teamkollega, Harri Rovenperä. Deretter var det små marginer til Colin McRae i Ford, Tommi Mäkinen i Subaru og Armin Schwartz i Hyundai. Petter sier selv om sitt uhell: "Det gikk svært bra på SS1. Vi var nest raskest på mellomtiden, men 12km inn på etappen hadde vi en snurring og motoren stoppet og nektet å starte igjen. Vi måtte vente halvannet minutt før vi fikk fyr på motoren igjen." Petter er selvsagt svært skuffet, for han hadde skyhøye forventninger før løpet. "Målet er å forbedre fjorårsresultatet," sa han da, og i fjor ble han nummer 2 sammenlagt. SS2 - 18,89km På dagens andre etappe var Citroën-fører Thomas Rådström raskest. Noe overraskende ble han tettest fulgt av de to Hyundai-førerne Freddy Loix og Armin Schwartz. Nå fungerte tingene bedre for Petter som kjørte inn til 4. plass i sin Subaru foran vinner av første etappe, Markko Märtin i Ford og Sebastian Loeb i Citroën. SS3 - 20,52km På tredje etappe tok Hyundai en av sine sjeldne etappeseire da belgiske Freddy Loix var raskest. Regjerende verdensmester, Richard Burns, hadde en avkjøring og ødela deler av bakparten på sin Peugeot. Likevel knep han 2. plassen foran Markko Märtin som fortsatte sitt raske tempo. Colin McRae i Ford ble femte best og splittet dermed de to Peugeot'ene med Marcus Grönholm og Harri Rovenperä som endte på 4. og 6. Nok en gang var Petter uheldig og slo borti en stein som ødela det ene hjulopphenget. Han kom seg gjennom etappen på 25. plass etter en foreløpig reparasjon, men må også kjøre neste etappe med ødelagt hjuloppheng. "Vi var raskest ved mellomtiden, men snurret og ødela bilen. Det er dessverre slikt som skjer," sier Petter som nå skal konsentrere seg om å komme gjennom helgen med et best mulig resultat. SS4 - 25,04km Markko Märtin tok sin andre etappeseier for dagen på SS4. Fem sekunder bak ham fulgte Armin Schwartz og demonstrerte på ny at Hyndai nå er på hugget. Tommi Mäkinen i Subaru tok 3. plassen foran sin landsmann i Peugeot, Harri Rovenperä. Kenneth Eriksson i Skoda kjørte inn til 5. plass foran Freddy Loix i Hyundai. Resultatene tyder på at festet blir bedre når flere har kjørt gjennom traseene. I dag starter de beste i VM-sammendraget først mens startlista for lørdag og søndag avgjøres av rekkefølgen i rallyet, med de femten beste i motsatt rekkefølge. Petter kom seg haltende gjennom den fjerde prøven på en 18. plass og er i sammendraget hele tre minutter bak ledende Markko Märtin. SS5 - 23,00km Ford tok de to beste plassene på femte etappe med Markko Märtin foran Colin McRae. Freddy Loix kjørte inn til 3. plass fulgt av Sebastian Loeb, Carlos Sainz og Thomas Rådström. Nok en snurring og bremseproblemer plasserte Petter Solberg på 11. plass mens hans teamkollega kjørte på en stein og fikk ødelagt servostyringen på sin bil. SS6 - 24,45km Når etapper kjøres for andre gang i et rally, bruker Petter og kartleser Phil Mills å vise sin styrke. Dagens siste etappe var en reprise av den første, og Petter knep seieren med nesten seks sekunders margin til sin gode venn og tidligere kollega, Colin McRae i Ford. Dagens store helt, unge Markko Märtin, knep 3. plassen foran de to Peugeot-førerne Harri Rovenperä og Marcus Grönholm samt Sebastian Loeb i Citroën. Det blir flere repriseetapper lørdag og søndag, så se ikke bort fra at Petter kan gjenta dagens prestasjon. Petters teamkollega, Tommi Mäkinen, fikk problemer med servostyringen i sin Subaru på SS5, og på dagens siste etappe måtte han bryte etter å ha kjørt av et hjul. Japanske Toshi Arai gjør gjesteopptreden for Subaru i helgen og henger fortsatt med i løpet. Sammenlagt etter Dag 1 Teten i Akropolis Rally etter første dag er nok overraskende for de fleste. Markko Märtin i Ford har festet et svært godt grep på løpet og leder klart foran Freddy Loix i Hyundai (+ 0:50,7). Rutinerte Colin McRae, Ford (+ 0:53,0) ligger på tredjeplass foran Harri Rovenperä i Peugeot (+ 0:56,5). Fire førere innen en margin på 1 minutt borger for en spennende helg. Mindre tett er det ikke bak de fire fremste. Carlos Sainz i Ford (+ 1:09,4) følger på 5. plass, Richard Burns i Peugeot (+ 1:11,7) på 6., Marcus Grönholm, også han i Peugeot (+ 1:16,8) på 7. Top10-lista avsluttes med Armin Schwartz i Hyundai (+ 1:17,1) på 8., Sebastian Loeb i Citroën på 9. og Thomas Rådström i Citroën på 10. Petter Solberg er foreløpig nummer 17 med en margin på 3:21,7 opp til teten. Men i Argentina så vi at Petter er i stand til å avansere kraftig, da han som kjent til slutt endte på 2. plass. Det var det ikke mange som hadde trodd på fredagen. Super 1600 I Super 1600, eller Junior-VM, deltar to norske førere, Martin Stenshorne i Opel Corsa og Alexander Foss i Ford Puma. De to åpnet relativt beskjedent med henholdsvis 11. og 18. plass på SS1, 13. og 18. plass på SS2, 7. og 15. plass på SS3. Men på dagens 4. etappe slo Stenshorne til med nest beste tid samtidig som Foss mistet flere minutter til teten og havnet sist på etappen. Etter fire av fredagens 6 etapper ledes Super 1600 av Frank Duval i Ford foran Valimaki i Citroën. Martin Stenshorne er oppe på en flott 3. plass og er dermed med i kampen om en pallplassering. Alexander Foss er på sin side helt sist i klassen med en avstand på drøye 15 minutter til teten. Akropolis Rally fortsetter med 6 etapper lørdag og 4 søndag. BilNorge holder deg oppdatert samtidig som vi følger utviklingen i 24-timersløpet på Le Mans.
|