Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mitsu lover 12 nye på 4 år Nå vil Mitsubishi ha større markedsandeler i Europa. En aggressiv produktstrategi med 12 nye modeller i løpet av fire år skal hjelpe dem å oppnå 2% markedsandel på vårt kontinent. |
||||||||||||||||
Målet er å øke salget fra fjorårets nivå på 213.000 enheter til 300.000 biler i 2005. Første modell ut er en ansiktsløftet Space Star, bygget på NedCar fabrikken. Den skal gi signaler om Mitsubishis friskere uttrykk. Space Star er merkets mest solgte modell i Europa og står for hele 30% av volumet.
I 2004 følger så den nye kompaktbilen med kodenavn NCC (New Compact Car). Også den skal produseres i Nederland når produksjonen av Carisma og Volvo V40/S40 opphører og skal kjøres parallelt med en 4-dørs Smart. Motorer til de nye kompaktbilene, i første rekke bensindrevne på 1,1 og 1,3 liter, skal leveres fra MDC-fabrikken (Mitsubishi Daimler Chrysler) i Tyskland. Siden vil også dieselvarianter bli tilgjengelige fra fabrikken som skal ha en kapasitet på 300.000 motorer pr år. Airtrek, SUVen som foreløpig bare selges på hjemmemarkedet, vil finne veien til Europa neste vår, og kompaktbilen NCC som først introduseres som 5-dørs kombi vil etter hvert også bli tilgjengelig med tre dører.
Mitsubishi legger ikke skjul på at de taper penger i Europa, og et nytt lederteam under visepresident Thomas Weigand har utarbeidet en ny 3-punkts strategi for å gjøre de røde tallene sorte. Første punkt i planen er å få de riktige produktene, andre del å omorganisere staben i Amsterdam og gjøre den mer pan-europeisk med japanske innslag i nøkkelroller og sist, men ikke minst, å omorganisere distribusjonen med mål om å redusere kostnadene med mellom 15 og 20 prosent. Ny pan-europeisk annonsestrategi er også under utarbeidelse.
|