Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mikro-bil med appell Dette er den type mikrobil vi misunner japanerne. Vanligvis synes vi de kan ha de hissige små 660 kubikkerne for seg selv, men når Daihatsu kommer med noe så moro som dette hadde det vært morsomt å kunne ta del i det. Copen heter den, vi har møtt den før som konsept. |
||||||||||||||||
Vi bringer ofte omtaler av nye biler i Japans livlige Kei-klasse. De såkalte mikrobilene som har endel fiskale og trafikkmessige fordeler på hjemme-markedet. Såpass mange fordeler faktisk, at dette segmentet utgjør en tredel av det samlede japanske personbilmarkedet for tiden.
En rekke av disse bilene er ganske hysteriske, kunstgrepene som gjøres for å få en såpass liten motor til å yte enda litt mer gir ofte en kjørbarhet som ville vært praktfull for en motorsykkel, men som er helt håpløse for en bil. Men når Daihatsu gjør alvor av drømmebilen fra den siste Tokyo-utstillingen, Copen het den – hvilket utvilsomt har med det å gjøre at den kan være både Closed og Open, begynner plutselig det meste å stemme. En bitte liten sportsbil i MG Midget/Austin-Healey Sprite ånd mangler vi her i verden. Denne er i nærheten. Kompakte mål, 340 x 148 x 125 cm er alt den fyller, og den lille motoren gir 64 villige hester og 11,2 kpm. Du kan velge utveksling selv, gjennom en fem trinns, eller ved hjelp av en fire-trinns elektronisk hjulpet halvautomat. Bilen har muligheter for en av åtte fest-farger, skarp gul eller skikkelig rød er med på å understreke at dette er gøy, og et elektrisk ståltak, som kan dekke deg til i løpet av 20 sekunder er en industri-først i denne klassen. Listen av ekstrautstyr er lang, masse ekstern pynt til karosseriet for eksempel – hvilket den slett ikke behøver for slik den står nå er den egentlig ganske flott. Den skal bygges i et antall av 500/mnd som sikkert blir alt for lite. Men siden produksjonen er lagt til Daihatsus stjernefabrikk, det såkalte Expert Center ved fabrikken i Ikeda, der du finner virkelige håndverkere – den fabrikken kunne like godt ligget i Stuttgart – er ikke kapasiteten høyere. Forøvrig er det mulig du ikke behøver å drømme alt for meget om denne bilen. Med mindre de har gjort noen skikkelige grep her er det nok allikevel ikke bilen for deg. Folk som satte seg ned i konseptutgaven under Tokyo-utstillingen fortalte at for dem over 170 begynte det hele å bli ganske trangt.
Men moro allikevel.
|