Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skroting rett til værs Folk som holder øye med registreringstallene snakker om en voldsom økning av bruktimporten. 20% opp er dramatisk, får vi høre. Men hva skal man si om skrotingstakten – den økte med nesten 70 prosent i første kvartal. |
||||||||||||||||
Vanligvis regner man med at høy skroting følges av tilsvarende høyt nybilsalg. Bilbestanden har ikke akkurat en tendens til å krympe. Derfor skulle man tro at skrotningstallene for første kvartal var egnet til å fylle bilforhandlere og importører med glede og optimisme.
Nesten 38.000 biler ble vraket og eierne fikk utbetalt vrakpant, i første kvartal. Nye og bruktimporterte biler var ikke engang i nærheten av 30.000 i den perioden, så vi snakker om en reell nedgang. Men det er nok for tidlig å regne med at det tapet skal fylles opp av en ekstra porsjon på 10.000 nyregistrerte biler. ”Økningen i skrotningstallet er nok en følge av det nye regelverket for betaling av årsavgift” sier direktør Ola Bjørnstad i Opplysningsrådet for Veitrafikken. ”Den som eier en bil er pliktig til å betale årsavgiften på den, hvis ikke bilen blir vraket innen 15. mars”. Tidligere ble det bare kjøreforbud dersom man ikke betalte årsavgiften, og med dette nye regelverket regnet Bjørnstad med at svært meget av årets hogging allerede er unnagjort slik at tallene for resten av året vil bli lavere enn egentlig forventet.
Vi kunne nok trenge litt sterkere utskifting av bilparken, mener Opplysningsrådet. De forteller at nå er gjennomsnittsalderen på biler i trafikken igjen over 10 år, 10,1 år faktisk. Alderen på de skrotede bilene var i snitt 17,2 år for personbilene og 14,5 år for varebilene.
|