Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Autostadt kveles av egen suksess Volkswagen er nødt til å gjennomgå de tjenester som ytes i opplevelses-senteret Autostadt. Suksessen er så stor at den truer med å kvele hele opplegget. |
||||||||||||||||
I løpet av et års tid har Autostadt utviklet seg til å bli en av Tysklands største turistattraksjoner. Og da snakker vi om noe som ligger i Wolfsburg – ikke akkurat et av de mest spennende eller attraktive områdene av Europa. Autostadt selv må med andre ord være minst dobbelt så god som den hadde behøvd dersom den lå i München eller Berlin.
Nå står man foran en ny sommersesong igjen og opplever gang på gang at anlegget er helt på grensen av sin kapasitet. Det skal ikke mye til før dette medfører bad-will for de besøkende, og det var jo ikke akkurat derfor fabrikken investerte millioner i denne bil-himmelen. Det er først og fremst tjenestene som har forbindelse med utlevering av kundebiler å gjøre som må revideres. For tiden kan det bli levert ut omtrent 600 biler pr. dag, det er mer enn dobbelt så mange som man opprinnelig hadde regnet med. Kunden som kommer for å hente bilen har som regel hele familien med seg, og de nøyer seg ikke med bilen. De skal gjennom hele det store anlegget, og de skal spise og forfriske seg. Dermed knaker det i sammenføyningene. En løsning på problemet skal være at forhandlerne nå kan selge en Autostadtpakke, som utelukkende består av bilhenting. Dermed skal det bli rabatt på bilen, men på den annen side faller jo mesteparten av vitsen bort. Noe av tanken bak Autostadt var jo å knytte nybilkunder og deres familier tettere opp mot fabrikken. En annen mulighet er å bygge noen nye restauranter, det kan eventuelt skje ganske fort.
Uansett må et eller annet gjøres. Når kapasitetsgrensene gjør at kunder som i utgangspunktet var begeistret må vente inntil seks uker ekstra på å få bilen utlevert sier det seg selv at de kan bli ganske mugne.
|