Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
FSO Selv om polske FSO i dag eies av Daewoo og nesten utelukkende produserer koreanske modeller, er det fortsatt så vidt liv i FSOs egen modell Polonez. Hvilket rettferdiggjør at vi tar et blikk på FSOs historie: Med unntak av konkurrerende FSM, som bygde Syrena og Polski Fiat 126 i årene 1972-1992, har FSO stått for den samlede polske personbilproduksjon siden 2.Verdenskrig. |
||||||||||||||||
Den polske staten hadde allerede i 1930-årene stått for lisensproduksjon av Fiat-modeller, men etter 1945 så det politiske bildet annerledes ut i Øst-Europa, og det kommunistiske statsapparatet i Polen opprettet i stedet bilindustrikonsernet FSO i Warszawa i 1951. FSO sto for Fabryka Samochodow Osobowych. Produktene som skulle fremstilles var, ikke overraskende, den russiske Pobeda, men med noen kosmetiske endringer og merkebetegnelsen Warszawa.
Sirup i maskineriet Da FSO henvendte seg til Ghia på begynnelsen av 1960-tallet for å bestille et mer moderne karosseri til neste generasjon Warszawa, vendte kommunistpartiets leder Wladyslaw Gomulka tommelen ned så fort han fikk se prototypene – etter hans syn var de ”for borgerlige”. Så FSO måtte fortsatt leve med den gamle modellen med rund hekk. Men om ikke annet fikk de bygget om motoren fra side- til toppventiler i 1962, noe som gjorde prestasjonene mer akseptable. Fra 1964 kunne man også få sedan-hekk på det ellers uforandrede karosseriet, og året etter en stasjonsvogn. I alt bygde FSO nærmere en kvart million Warszawa fram til 1973.
Syrena Syrena betyr havfrue. At et bilmerke har fått et slikt navn kan selvsagt virke snodig, forklaringen er at Warszawa har en havfrue som symbol, hun gjengis bl.a. i byvåpenet. Man kan også undres over dette da Warszawa ligger 30 mil fra nærmeste kyst, forklaringen ligger i følge den norske frilanserjournalisten Inger-Lise Haga Aastad å finne i sagn som er knyttet til byen. Til tross for flere prototyper av både sportsbilvarianter og etterfølgere måtte også Syrena beholde sitt opprinnelige karosseri resten av sin levetid. I 1964 fikk den en oppgradering med 100 kubikk og en sylinder mer under panseret. Over 175.000 Syrena ble bygget hos FSO i Warszawa fram til oktober 1972, da produksjonen ble overlatt til FSM som bygde nærmere 350.000 helt fram til 1983, også varebil- og pickup-utgaver.
Polski Fiat
Polonez
Logoer Senere smeltet f-en og s-en sammen til en noe diffus mellomting og fikk logoen til å minne om et siktekryss. Dersom dette skulle indikere at Polonez på noen måte var ”midt i blinken”, kan vi vel trygt fastslå at logodesigneren bommet stygt! Polski Fiat fikk derimot et typisk 60-talls Fiatemblem med ordet ”Polski” på hvit bunn øverst.
Slutten?
Norske importører Norsk Auto AS og Auto Nord AS, begge i Vestby, begynte å ta inn Polski Fiat tidlig på 70-tallet men i 1975 gikk agenturet videre til AS Autoindustri, som delvis lot datterselskapet Bilcompagniet AS betjene denne virksomheten. Vel 2300 125 P og 350 Polonez ble til sammen solgt nye her til lands. Men ettermarkedslogistikken fra produsentens side var så elendig at Autoindustri måtte ta splitter nye biler til side for å plukke deler av dem for å redde kundeforhold i garantiperioden. Det må ha vært et sant mareritt å drive butikk på denne måten, og i 1983 fant importøren ut at mer enn nok fikk være nok.
Det har sannsynligvis også Daewoo-FSO funnet ut – omsider.
|