img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
FSO
Selv om polske FSO i dag eies av Daewoo og nesten utelukkende produserer koreanske modeller, er det fortsatt så vidt liv i FSOs egen modell Polonez. Hvilket rettferdiggjør at vi tar et blikk på FSOs historie: Med unntak av konkurrerende FSM, som bygde Syrena og Polski Fiat 126 i årene 1972-1992, har FSO stått for den samlede polske personbilproduksjon siden 2.Verdenskrig.

Den polske staten hadde allerede i 1930-årene stått for lisensproduksjon av Fiat-modeller, men etter 1945 så det politiske bildet annerledes ut i Øst-Europa, og det kommunistiske statsapparatet i Polen opprettet i stedet bilindustrikonsernet FSO i Warszawa i 1951. FSO sto for Fabryka Samochodow Osobowych. Produktene som skulle fremstilles var, ikke overraskende, den russiske Pobeda, men med noen kosmetiske endringer og merkebetegnelsen Warszawa.

Sirup i maskineriet
Warszawa var en stor, slitesterk og motorsvak personbil, som ved hjelp av Gerhardsen-regjeringens fiskeeksport-avtale med Øst-Europa også ble importert til Norge, dog ikke i så store antall som den russiske originalen. Polakkene var ambisiøse på å modernisere bilene løpende, men framdriften gikk tregt: Det tok fem år før samtlige deler til Warszawa kunne produseres i Polen.

Da FSO henvendte seg til Ghia på begynnelsen av 1960-tallet for å bestille et mer moderne karosseri til neste generasjon Warszawa, vendte kommunistpartiets leder Wladyslaw Gomulka tommelen ned så fort han fikk se prototypene – etter hans syn var de ”for borgerlige”. Så FSO måtte fortsatt leve med den gamle modellen med rund hekk. Men om ikke annet fikk de bygget om motoren fra side- til toppventiler i 1962, noe som gjorde prestasjonene mer akseptable. Fra 1964 kunne man også få sedan-hekk på det ellers uforandrede karosseriet, og året etter en stasjonsvogn. I alt bygde FSO nærmere en kvart million Warszawa fram til 1973.

Syrena
Warszawa var som nevnt en stor bil, og statsapparatet så behovet for et rimeligere bil-alternativ for hjemmemarkedet. Etter fire års utvikling på et syltynt budsjett så derfor Syrena dagens lys i 1957. Den var utviklet fra DKWs førkrigskonstruksjon og alt det tekniske vitnet om det, inkludert den 2-sylindrede totaktsmotoren på 744 ccm. Karosseriet så derimot ganske vellykket og moderne ut. Driftskvaliteten var bare sorgen, i hvert fall i begynnelsen, for budsjettet strakk ikke til for adekvat fremstillingsverktøy og materialet var så dårlig at for eksempel de tverrstilte bladfjærene knakk under kjøring på polske, ujevne veier.

Syrena betyr havfrue. At et bilmerke har fått et slikt navn kan selvsagt virke snodig, forklaringen er at Warszawa har en havfrue som symbol, hun gjengis bl.a. i byvåpenet. Man kan også undres over dette da Warszawa ligger 30 mil fra nærmeste kyst, forklaringen ligger i følge den norske frilanserjournalisten Inger-Lise Haga Aastad å finne i sagn som er knyttet til byen.

Til tross for flere prototyper av både sportsbilvarianter og etterfølgere måtte også Syrena beholde sitt opprinnelige karosseri resten av sin levetid. I 1964 fikk den en oppgradering med 100 kubikk og en sylinder mer under panseret. Over 175.000 Syrena ble bygget hos FSO i Warszawa fram til oktober 1972, da produksjonen ble overlatt til FSM som bygde nærmere 350.000 helt fram til 1983, også varebil- og pickup-utgaver.

Polski Fiat
I følge planen skulle både Warszawa og Syrena etterfølges av nye modeller i 1965, men i stedet inngikk den polske stat en avtale med en gammel venn: Fiat. Etter enorme investeringer i fabrikkanlegg og utstyr kom produksjonen av Polski Fiat 125 P i gang i 1968. Nærmere halvannen million eksemplarer 125 P ble framstilt fram til 1991, i tillegg bygde FSO rundt 75.000 eks av Fiat-modellene 127, 128, 131, 132 og Zastava 1100 i perioden 1973-1983.

Polonez
De til forveksling like 125 P-fetterne Lada 1200 og 1500 dro imidlertid fra sin polske slektning både når det gjaldt kvalitet og antall, og FSO begynte å ta grep for å gi 125 P en annen identitet. Resultatet ble den mye mer moderne utseende Polonez, men dessverre var ikke kvaliteten på nykommeren hevet i samme grad – snarere tvert imot! Polonez hadde fortsatt noe så anakronistisk som stiv bakaksel og bladfjærer!! Navnet Polonez henspeiler selvsagt på Polen, men også på dansen polonese, som for mange forhandlere og kunder neppe ble noen dans på roser.

Logoer
Warszawa var fram til 1956 dønn lik Pobeda og bar til og med dennes røde M20-logo på panseret. I 1957 begynte imidlertid FSOs ”individualisering” og fra da av bar både Warszawa, Syrena og etter hvert Polonez FSO-emblemet i fronten. Det forandret seg relativt lite fra begynnelsen til slutten. Opprinnelig besto det av en f over en horisontal linje med en s under, det hele omkranset av en sirkel, altså en O.

Senere smeltet f-en og s-en sammen til en noe diffus mellomting og fikk logoen til å minne om et siktekryss. Dersom dette skulle indikere at Polonez på noen måte var ”midt i blinken”, kan vi vel trygt fastslå at logodesigneren bommet stygt!

Polski Fiat fikk derimot et typisk 60-talls Fiatemblem med ordet ”Polski” på hvit bunn øverst.

Slutten?
Mot slutten av 1980-åra søkte FSO det polske industridepartementets godkjennelse for å avløse Polonez ved å bygge Fiat Uno på lisens, hvilket ble avslått. Riktignok var Murens dager snart talte, men dette var en mager trøst for FSO. Da friheten omsider ble oppnådd i 1991 lå produksjonen nede i 45.000 kjøretøyer og bedriften måtte snart tilbys for salg. Det varte helt til 1996 før Daewoo overtok det som nærmest kan kalles en industriell ruin. Daewoo lot Polonez leve ved å oppdatere motor og karosseri, men kom snart inn med sine egne modeller Lanos og Matiz. I 1999 utgjorde Polonez bare 6% av Daewoo-FSOs produksjon og om den ikke nå er død, kan det ikke være lenge før.

Norske importører
Syrena kom naturligvis aldri til Norge som nye biler, men fra 1955 gjorde Warszawa det. Importør var Jarbø & Co. AS, hvis direktør Thor Jarbø senere startet Hellanor AS. 716 Warszawa ble tatt inn til Norge i årene 1955-59, 76 ble registrert som drosjer til og med 1961. Warszawa-agenturet ble i 1959 overtatt av Kolberg, Caspary, det har ikke lykkes oss å finne ut hvor lenge de beholdt det etter 1960.

Norsk Auto AS og Auto Nord AS, begge i Vestby, begynte å ta inn Polski Fiat tidlig på 70-tallet men i 1975 gikk agenturet videre til AS Autoindustri, som delvis lot datterselskapet Bilcompagniet AS betjene denne virksomheten. Vel 2300 125 P og 350 Polonez ble til sammen solgt nye her til lands. Men ettermarkedslogistikken fra produsentens side var så elendig at Autoindustri måtte ta splitter nye biler til side for å plukke deler av dem for å redde kundeforhold i garantiperioden. Det må ha vært et sant mareritt å drive butikk på denne måten, og i 1983 fant importøren ut at mer enn nok fikk være nok.

Det har sannsynligvis også Daewoo-FSO funnet ut – omsider.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer