Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vectra trinn to er klar I disse dager åpner Opelforhandlerne bestillingslistene for den andre utgaven av den nye Vectra. Utleveringene starter i oktober. Prisene starter fra godt under 300.000. Men enda venter to andre Vectra-utgaver i kulissene. |
||||||||||||||||
Lanseringsplanen for Vectra likner ikke mye på det lynet vi finner i Opel-logoen. Først firedørs-utgaven i april. Så GTS presentert i disse dager. Neste vår kommer Signum-utgaven, som kanskje blir den mest spennende. Og først høsten 2003 kommer Caravan-utgaven, som kanskje blir den mest populære.
Opel har gjort en litt uvanlig segmentering her. Åpenbart er den firedørs beregnet på de som er de helt typiske Opelkundene. For der skjer det liksom ikke noe særlig annet enn at det er den nye Vectra. (At den har en rekke kvaliteter kan du forøvrig lese om i BIL nr. 7/8, som burde begynne å komme ut i disse dager – der vi har en solid test av 1,8 liters utgaven). Når det gjelder GTS forteller fabrikken begeistret at her er det sportslig fjæring, bilen er senket 20 mm, 45 profil dekk og 3,2 liters V6 på 211 hester antyder at her kan det gå unna. Men samtidig er det altså denne som skal ha fem dørs karosseriet, mens familiefaren som ikke har spesielle sports-ambisjoner ikke kan få en stor femte dør. Spesielt merkelig blir denne filosofien når vi får høre at søsterfabrikken SAAB, der den nye 9-3 sitter på samme grunnmur som Vectra, Epsilon heter denne trans-GM-plattformen, har bestemt seg for at nå skal de droppe fem-dørs og bare satse på fire dører i første omgang (før cabrioleten og stasjonsvognen kommer). For begge fabrikkene sier jo ganske klart at nå er det BMWs 3-series som skal utfordres. Gardering heter det kanskje, firedørs sportslig, heter SAAB, femdørs sportslig heter Opel.
Vi har vært i Tyskland og kjørt Vectra GTS og har ganske mye positivt å fortelle om den. Men det må du vente med å lese til Bil nr. 9 er ute.
|