Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
9-3 lansering i Sverige Nå er den nye SAAB 9-3 lansert. Den skal bringe fabrikken forbi 200.000 biler/år og til og med gjøre SAAB lønnsom. Ikke rart at lanseringen er enorm. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Torsdag i forrige uke sto et nytt produksjonsanlegg klart. Lørdag begynte arbeiderne å komme hjem fra en uvanlig tidlig sommerferie. Søndag var en kjempedag for hele Trollhättans befolkning som kulminerte med at den nye SAAB-modellen ble avduket for dem. Og i går kl. 07.00 begynte man å produsere den første kundebilen.
Samtidig trillet det første lasset journalister inn. I går var det de nordiske, så kommer lass etter lass med dem et par uker fremover, og deretter begynner den virkelig betydningsfulle delen av lanseringen: da kommer forhandlerne og hvis ikke de liker det de får hjelper det lite hva vi andre sier. Så i går ved 17-tiden hadde jeg kjørt to forskjellige motoralternativ og tre forskjellige transmisjoner (men selvfølgelig ikke de billigste utgavene – de er aldri klar til slike festforestillinger), og ved 23-tiden hadde jeg snakket ferdig med mange av dem som står bak den nye bilen. Bare menn, selvfølgelig, da utviklingssjefen skulle presentere sine medarbeidere stilte det opp 12 gråkledde herrer – innpå 50% av kundene regner man imidlertid med vil være kvinner. Her er det noe som ikke stemmer. En annen ting som heller ikke stemmer helt er ansvaret for designet. Som du ser av bildene er eksteriöret forholdsvis konservativt, men meget sobert, rent uten overdrivelser og utpreget SAAB. ”Det var frosset da jeg kom hit” sier Michael Maurer, den nye designsjefen – selv om han tilföyer at dette karosseriet kan han godt identifisere seg med. Så hvem har ansvaret for det da? ”Anders Gustavsson” er det offisielle svaret, for man må jo ha en eksisterende SAAB-mann å vise frem. Mens virkeligheten er nok at det er det forrige designteamet under nordmannen Einar Hareides ledelse som har gjort mesteparten av dette. Anders G. er en av de få som ble igjen derfra og kom over i det nye. Du er kanskje interessert i å vite at foreløpig skal bilen selges med kun firesylindrede motorer, 125 til 210 hester, norske leveringer skjer fra september og prisene går fra 335.000 kroner og opp til nesten ½ million før ekstrautstyr. 300 av dem skal selges i Norge i år, men ambisjonene utover er nok høyere. For dette er bilen som skal få SAAB opp fra 125.000 biler pr. år, til over 200.000 og da må jo også Norge yte sitt. Om ikke lenge kommer en cabriolet, som skal bygges hos Steyr i Østerrike og ikke hos Valmet i Finnland lenger. Forklaringen er at Steyr også kunne bidra til den tekniske utviklingen av den. Deretter en stasjonsvogn og til slutt en firehjulsdrevet modell. Det er slett ikke sikkert at den også blir østerriksk – mye taler for at her er det svenske Haldex som assisterer. Og så lurer du kanskje på hvordan bilen er? Da må du vente noen uker – i BIL nr 9 kommer de første inntrykkene fra den første prøvekjøringen. Norske priser på SAAB 9-3: (NB: Fotoalbum nedenfor)
Tillegg for automatgear - kr 18.900. Tillegg for stabilitetsprogram (ESP) - kr 5.000
|