img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
KOENIGSEGG
Som bilmerke – eller kanskje snarere et bilprosjekt – er Koenigsegg såpass nytt at det knapt nok har noen historie å snakke om. Og dog. Denne svenske superbilen har vekket så mye oppsikt at den er på alle sportsbilentusiasters lepper.

Da Christian von Königsegg og Michael Bergfelt sommeren 1996 presenterte sin futuristiske sportsbilprototype Koenigsegg CC med en midtplassert 4-liters Audi V8 til å få skyv på doningen, var det kevlar-karbonkarosseriets design (inkludert to venturikanaler), utførelsens kvalitet og de gjennomførte løsningene som fikk bilverdenen til å sperre øynene opp. Presentasjonen fant sted på Anderstorp Raceway. Få trodde at kreasjonen var noe annet enn realiseringen av en guttedrøm. Og faktisk skyldtes prosjektet primært det voldsomme inntrykket som Caprino-filmen "Flåklypa Grand Prix" hadde gjort på Christian von Koenigsegg i yngre dager.

Responsen blant det lokale publikum var så bra at gutta begynte å jobbe mer seriøst med prosjektet. De flyttet inn i større lokaler i området rundt Ängelholm og tok bl.a. Volvos vindtunnel i flittig bruk. To års utviklingsarbeid lå bak bilen da den i 1997 ble vist på et sted hvor den møtte et publikum med langt større påvirknings- og kjøpekraft, nemlig under filmfestivalen i Cannes 1997. 

Eneste overlevende svenske sportsbil
På den tiden var det flere sportsbilvirksomheter i Sverige som så ut til å ha en mer realistisk framtid, som den Volvo-baserte Indigo 3000 fra Jösse Car AB i Arvika, samt den opprinnelig engelske Ginetta. Sistnevnte var på den tid overtatt av en gruppe dårlig jordede idealister som surret mellom Stockholm og landsbygda i midt-Sverige, mens de bygde en bil her og en bil der.

Ginetta i Sverige forsvant snart i sitt eget luftslott, mens Indigo i 1999 fikk et par ufortjente politiske og økonomiske svingslag som sendte dem ned for telling, nettopp som de var i ferd med å finne fotfeste. Koenigsegg, derimot, kom tilbake mer ambisiøs enn noensinne, nå med ”produksjonslokale” utenfor Malmö og en CC utstyrt med en Formel 1-basert 3,8-liters flat tolver fra Motori Moderni. Effekten lød på 500 hk og ved hjelp av en 7-trinns gearkasse lød toppfarten på 350 km/t og akselerasjonen fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Mot slike tall kunne de fleste superbilprodusenter i verden trygt gå hjem og legge seg! I tillegg hadde bilen ventilerte skivebremser av karbonfiber rund baut. For å perfeksjonere de utvendige linjene hadde Koenigsegg satt grafikeren David Crafoord på jobben.

Før presentasjonen av ”seriemodellen” på Paris-utstillingen høsten 2000 falt motorvalget igjen på en 4,7 liters V8, nå turbomatet, med en effekt på 655 hk. En mer edruelig 6-trinns kasse ble innført, likevel lyder den offisielle toppfarten nå på 390 km/t, til gjengjeld gir fabrikken kunden 3 dagers opplæring i kjøring, teknisk innføring og sikkerhet…

Koenigseggs logo er grafikeren Jacob Låftmans lett forenklede fremstilling av Koenigsegg-slektas våpenskjold. Den gamle ridderslekta kan spores tilbake til Schwaben under 1100-tallets tysk-romerske keiserdømme. Øverst i den blå ramma rundt skjoldet er et tegn som skal forestille bokstavene KCC. 

Ambisjonsnivået på produksjonen ble ved starten oppgitt til 20 biler i året, men den første Koenigsegg-kunden fikk ikke overrakt bilen, en CC8S, før under Geneveutstillingen 2002. Den norske Ferrari-forhandleren La Stradas daglige leder, Paal Christian Myhre, gjorde ingen hemmelighet av at han ikke hadde noe imot å formidle Koenigsegg-produkter til norske interessenter når og dersom anledningen ville by seg.

Men den anledningen kom ikke. I 2003 brant Koenigsegg-fabrikken ned til grunnen, og før de hadde kommet i gang igjen i den gamle JAS-hangaren på nedlagte F10 ved Ängelholm flyplass, var La Strada konk. For å hedre den nedlagte flyskvadronen ble Koenigseggs nye og heftigere CCR-modell tildelt skvadronens symbol, ett spøkelse. Og dette vil Koenigsegg fortsatt benytte på sine mest ekstreme utgaver framover.

De få Koenigsegg som har kommet til Norge, er importert privat eller av bilforhandlere som har spesialisert seg på smale, eksklusive merker.  

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer