Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Zagato-jobb for Aston De kjappeste Aston Martin kundene får servert en smakebit på sin neste bil i disse dager. Zagato skal bygge ”flere enn 50, men færre enn 100” karosserier på en DB7-plattform med 100 mm kortere akselavstand og litt bredere sporvidde. |
||||||||||||||||
Zagato og Aston Martin er gamle forlovede som har hatt et par spredte, men meget vellykkede, eventyr gjennom de siste 40 årene. Og nå er de på gang igjen. Men siden ikke Zagato er hva de en gang var har for sikkerhets skyld Aston Martins nye sjefdesigner, danske Henrik Fisker blandet seg litt oppi det hele. Designet er et samarbeid mellom Danmark og Italia, karosseriet skal bygges i Italia, men monteres i England.
Bilen blir en håndbanket eksklusiv utgave av en allerede ganske håndlaget, eksklusiv bil. Og den blir enda en smule sportsligere enn dagens, den får en sterkere motor enn den som sitter i den vanlige DB7, men til gjengjeld blir det en ren to-seter, nesten uten bagasjeplass – hekken får 15 cm kortere overheng enn dagens utgave. Mye tyder på at her får vi et aluminiumskarosseri som sitter like tett rundt bilens strukturelle oppbygging som det vi opplevde på DB4 GTZ-utgaven. Den jeg pleide å sammenlikne med buksa over en tyrefekters rumpe. Og som var såpass lett at man skulle ikke stirre særlig hardt på det før det ble en bulk der. De opprinnelige GTZ-modellene debuterte på London-utstillingen i 1961. 314 hester og karosserier som ble montert på bilene hos Zagato i Milano. Den gangen kostet de bare 900 pund mer enn en vanlig DB4 – de 900 pundene er verd minst en million i dag. Akkurat denne høye verdien var ikke helt ukjente for de som eide Aston Martin i 1987 heller. Peter Livanos og Victor Gauntlett fant 4 chassisnumre som ikke var benyttet ved den opprinnelige Zagato-serien, og fikk bygget fire ”Saction II” biler. Etter det fulgte ytterligere to ”Saction 3” biler. Glem at de er noen av historiens mest verdifulle biler – de er noen av historiens vakreste. Se ikke bort fra at de nye blir noe tilsvarende. Foreløpig kjenner vi ikke annet enn et lite snik-bilde av bakruta, med en C-stolpe i typisk Z-form. En prototyp vil nok bli vist på Paris-utstillingen, men de første bilene står først ferdige neste sommer.
(Og forresten, hvis du vil vite hvordan en moderne Aston oppfører seg så ta en titt i BIL nr 7/8. Der har redaktøren en lang tur med en V 12 Vanquish)
|