Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Z3 takker for seg Det er så mange lanseringer for tiden at det vel er på sin plass å minne om at noen også forsvinner. For eksempel er den siste Z3 nå bygget, det manglet ca. en prosent på at det ble 300.000 av dem. |
||||||||||||||||
I oktober 1995 ble den lille BMW-roadsteren presentert. Klassisk sportsbil, motoren foran, langt panser, åpen, drift på bakhjulene, ikke noe tøv. Etterhånden kom variantene, seks sylindre, en ganske bizzar coupé, men Z3 var fremdeles den klassiske sportsbilen, nummeret over MR2. Selv om den i M-utgave med godt over 300 hester ikke akkurat var i klassiker-avdelingen lenger, men begynte å nærme seg superbil-jr. klassen.
Nå har BMW stengt fabrikken i Greer, South Carolina, for å legge om produksjonen til høstens nye Z4. Dermed har den siste Z3 forlatt samlebåndet. Det skjedde ved lunchtider fredag for snart tre uker siden. Seks sylindre og skinninteriør, men ikke spesifisert av noen kunde. Den skal stå utstilt i fabrikkens eget lille museum. 297.087 slike biler ble bygget i løpet av de nesten syv årene. Og nå er det Z4, med linjer hentet fra det Chris Bangle, BMWs dristige designsjef, kaller Flame-design. Tilsynelatende asymmetriske elementer er det masse av der. Hvilket minner meg om Gordon Murrays umiddelbare reaksjon da han ruslet rundt den nye Triumph TR 7 da den ble introdusert i midten av 70-årene. Formel 1-designeren hadde velutviklet estetisk sans, og den nye kileformede sportsbilen hadde noen litt underlige elementer i sidene sine.
”Hjælpe&trøste” var omtrent uttrykket hans, ”og så har de gjort det på begge sidene!” Lurer på hva han vil si om Z4.
|