Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sprek stasjonsvogn fra Skoda Det er gått en stund siden Skoda lansere sin Octavia RS. Nå kommer bilen også som stasjonsvogn med en utstyrspakke mange konkurrenter vil misunne dem. |
||||||||||||||||
Det er VW-gruppens 1,8-liters bensinmotor med turbo som benyttes i stasjonsvogna. Den yter i Skoda RS-versjon 180 hk og sørger for at 0 til 100 går unna på 8 sekunder og at toppfarten er på drøye 230 km/t. For å gi bedre veiegenskaper er bilen senket med 19mm sammenlignet med en vanlig Octavia. Maks dreiemoment på 235 Newtonmeter er på plass allerede ved 1.950 omdreininger, og Skoda lover et snittforbruk på beskjedne 0,8 liter på mila.
Detaljer i eksteriøret skiller RS-versjonen ut fra sine mer siviliserte brødre. Sportslige 16-tommers felger med dekk i dimensjon 205/55 R16 er standard, likeså grønne (!) bremsekalipere, sotfargede sideblinklys samt frontfanger med integrert spoiler. En diskret spoiler er montert over bakdøren og under denne finner du et sportslig eksosrør. Interiøret er identisk med det du finner i Octavia RS Combikupé, noe som blant annet innebærer attraktive sportsseter i sort lær med detaljer i grått stoff, 3-eiket sportsratt i skinn og pedaler med en overflate i rustfritt stål. På sikkerhetsfronten florerer forkortelser som ABS, MBA, MSR og ASR mens komfortpakken består av airconditioning og radio med åtte høyttalere i tillegg til fjernstyrt sentrallås og elektrisk drevne vinduer.
Skoda RS stasjonsvogn blir tilgjengelig i fire forskjellige farger med betegnelser som Corrida rød, Diamond sølv metallik, Black Magic med perleeffekt og Sitron-gul. En Octavia RS kombikupé koster i Norge kr 333.600, og stasjonsvognen vil trolig havne i samme område.
|