Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Aktive kurvelys fra Mercedes Mercedes-Benz har i samarbeid med Hella utviklet nye, aktive kurvelys. Systemet blir tilgjengelig som ekstrautstyr fra 2003. Men først ute er de ikke. |
||||||||||||||||
Det var vel på 60/70-tallet at Citroën skrøt av svingbare lykter på sin DS-modell - bedre kjent som ”Padda” - der lysene fulgte rattutslaget gjennom kurver. Nå, nesten et halvt århundre senere, er Mercedes tilbake med et tilsvarende konsept, skjønt årene har gjort sitt til at dette er et langt mer avansert system.
I Mercedes/Hella-systemet følger hovedlysene førerens rattbevegelser og gir inntil 90% bedre lys i kurver. Mens tradisjonelle nærlys lyser opp 30 meter av veien når du går inn i en kurve med diameter på 190 meter, lyser det nye systemet opp hele 55 meter. Partene har valgt et aktivt system som tilpasser seg bilens hastighet i tillegg til rattutslaget. I høy hastighet følger lysene rattutslaget nesten umiddelbart mens det i lavere hastigheter bruker lenger tid på å bevege seg.
Systemet er tilpasset bi-xenon lysene i nye Mercedes-Benz E-Klasse og virker både ved nærlys og fjernlys. Microcomputeren som styrer lampene er integrert i bilens ”hjerne” og får kontinuerlig data via styringen og hastighetssensorer. Hver lampe har sin egen elektriske motor som svinger den horisontalt. Systemet sørger også for at møtende bilister ikke blir blendet.
|