Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Falcon i Australia Også i Australia er Ford i full gang med å kjempe tilbake. Etter å ha tapt markedsandeler til Holden Commodore de fire siste årene slår ovalen nå til med en ganske lekker ny Falcon. |
||||||||||||||||
Det som skjedde var at Ford hadde en svært macho Falcon der, som de softet opp fronten og hekken på for å skape AU-modellen sin. Etter det har Generalen tatt stadig nye biter av markedskaken. For to år siden sendte Ford en av sine beste Jaguar-designere til Australia og nå kan Simon Butterworth presentere steg en i sitt arbeid med å gjenoppbygge Fords Australske renommé.
Kodenavnet på den nye modellen var Barra, derfor heter den Falcon BA. Men selv om Ford insisterer på at dette er en flunkende ny bil – de sender ut materiale som forteller om hvordan data-arbeidet alene ville fylt 21 millioner floppy-disker og at det er investert 500 millioner australske dollars i den (omtrent halvparten i US$) - er dette i realiteten en oppdatering midt i modellens livssyklus. Men en omfattende oppdatering, riktignok. Det aller meste av de utvendige platene er nye – og der har Butterworth vært flink. Utvilsomt en Ford, men samtidig utvilsomt ny. I tillegg har det skjedd ting med motorene, de fleste er blitt kraftigere. Det har skjedd ting med NHV-bildet – noise, harshness and vibrations, den stive bakakselen er erstattet av en uavhengig og det har skjedd en sterk revisjon av standard-utstyret.
Det hele svært nødvendig. Når denne kommer i butikkene i september vil Holden være klar med sin nye Commodore VY. Nesten samtidig vil det også være en ny Camry ute mens aggressive Mitsubishi vil ligge en måned etter med sin nye Magna/Verada-serie. Tøff konkurranse. Og for Ford er det vitalt å komme tilbake til gamle høyder. De pleide å slåss med Holden om førsteplassen. I dag har Holden nesten 22 prosent markedsandel, Toyota er oppe på rett over 19, mens Ford har sklidd ned på 13.
|