Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Scorpio – fra India Mens Ford har hatt Scorpio-navnet sitt i fred, har Sierra vært brukt av mange andre. Av Dodge før Ford, og av indiske Tata etterpå. Nå er det jommen en inder som tar Scorpio-navnet også, Mahindra skal forsvare tetposisjonen sin med en slik. |
||||||||||||||||
Mahindra er ledende på det indiske nyttebilmarkedet. Nyttemarked i den forstand at vi snakker forholdsvis enkle biler som kan brukes både til varer og folk, med muligheter for firehjulsdrift i spesifikasjonene. Frem til nå har disse bilene, UV = Utility Vehicles, vært rettet direkte mot markedet på landsbygda, men den nye Scorpio ”er luksuriøs nok til å bli kjørt i byene også” sier Rajesh Jejurikar, Mahindras marketingsjef, og avslører dermed en bilfilosofi som er ganske ukjent her hjemme for eksempel.
I denne klassen kjemper Mahindra mot Toyota som har en modell som heter Qualis, og mot Indiske Tata som kjører med Safari og Sumo. Selv har Mahindra enda en modell i denne klassen som heter Bolero, mens en annen derfra, Armada, nå ikke produseres lenger. Men med de to modellene var Mahindra markedsleder, med 34% av UV-markedet. Med den nye Scorpio skal de slå seg opp til 45 prosent, sier Jejurikar. Scorpio er en fullstendig ny bil, der fabrikken også har gjort et par betydningsfulle bytter når det gjelder underleverandører. For eksempel har de droppet Peugeots diselmotorer nå, og kjøper i stedet fra AVL i Østerrike. Bensinmotorene er Renaults 2 liters MPFI-enheter. Begge motorene kan forøvrig møte New Delhis spesielle eksos-regler, men da øker prisen fra ca. 12.000 US dollars til godt over 14.000.
Karosseriet er også flunkende nytt og komforten er nå slik at bilen også kommer til å blir rettet mot mellomklasse-segmentet av personbiler, og ikke bare mot UV-fraksjonen. Til sammen brukte Mahindra 130 millioner US dollars på å utvikle denne nye modellen, og for de pengene fikk man blant annet en flunkende ny fabrikk. Det er forøvrig på sin plass å snakke dollars, for dette er ikke noen lokal smie. Av de store utenlandske leverandørene finner vi selskaper som Lear, Visteon, Borg-Warner, Bridgestone og Meriot. Men eksport er det fremdeles ikke snakk om.
|