Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sterkt forbedret C-Klasse I god stil sørger Mercedes-Benz for en lavmælt, men betydelig, oppgradering av sin C-klasse. To år og 760.000 biler etter lanseringen kommer den så stappfull av nyheter at det nesten er en ny generasjon. |
||||||||||||||||
Høydepunktene i spesifikasjonsskjemaene til 2003-modellen av C-Klassen er tilgang på 4MATIC systemet, en ny firesylindret bensinmotorserie, en aktiv cruise-kontroll og nye hovedlys med dynamisk høydekontroll og et spesielt høyttrykks vaskeopplegg. Dessuten er det nå endret en del på det passive sikkerhets-arrangementet slik at Renault, på store helsiders annonser i sommer, med stort bilde av C-Klassen kunne ønske modellen ”Velkommen i klassen”. Etter Laguna er C-Klassen den andre bilen som har fått fem EuroNCAP stjerner!
4MATIC har vært i bruk på norske drosjer, og andre utgaver av E-Klasse biler, i flere år. Nå gjøres systemet også tilgjengelig på C-Klassen. Dette er jo ikke bare et system som driver på alle fire med et 40:60 forhold. I systemet finner man jo også et spesielt tilpasset ESP pluss 4ETS. Alt dette betyr at elektronikken overtar det meste av bremsing og traksjonskontroll, og gjør det atskillig bedre enn du kunne klart det. Mercedes er spesielt stolte av 4ETS som sørger for å bremse opp spinnende hjul slik at det ikke lenger er nødvendig med differ som låser. Ikke bare er dette mer effektivt, sier Mercedes, men det sørger også for at komfort og kjøreegenskaper blir meget bedre. Den nye motorserien har, i følge forfatteren av pressemeldingen, et system som heter Twinpulse. Så langt er alt bra. Men når han forteller at det systemet også inneholder balanseaksler og et adaptivt drive-system tviler jeg. Selv om motoren utvilsomt er utstyrt med disse detaljene. Twinpulse spiller nok på samarbeidet mellom innsugningsbiten med kompressor, intercooler og dynamisk styrte ventiltider for de 2x2 ventilerte sylindrene. 180, 200 og 220, alle med Kompressor etter og C foran, blir navnet på de nye variantene, med henholdsvis 143, 163 og 192 hester. Mer spennende er det at Mercedes har tatt utgangspunkt i sine gamle firere. Det blir solgt 130.000 av dem i C-Klassen hvert år. Dersom man regner 40.000 km pr. bil pr. år vil den nye motorserien kunne spare 47,8 millioner liter bensin årlig – bare i Europa. Distronic aktive cruise-kontroll har bare vært levert i de dyrere bilene til nå. Men også C-Klassen skal få det nå, som ekstrautstyr. Den jobber som en vanlig fartsholder inntil den merker en bil foran seg. En radar regner ut den relative hastigheten mellom de to bilene og tar sine forholdsregler. Dersom avstanden mellom de to blir mindre, kutter systemet først ut gassen din, deretter griper den til bremsene dersom du fremdeles ikke reagerer selv. Når dere igjen har den avtalte avstanden til bilen foran, akselereres bilen opp til den farten den er innstilt på. Dersom du er veldig nysgjerrig på hva som skjer kan du få en head-up display på frontruta som forteller om avstander og hastigheter og hva som egentlig skjer. Og så skal et sett bi-Xenon hovedlys sørge for at føreren ser enda bedre om natta. Opp til 180 prosent mer lys enn en vanlig H7 pære sier de som har greie på det. Rene linser er helt nødvendig for utbyttet, det sørger et høyttrykks-system for. Riktig posisjon er nødvendig for ikke å drukne de motkommende i lux. Det sørger et såkalt dynamisk avstandssystem (høyderegulering med føler på forakselen) for.
Når de nye prisene kommer vil du finne dem også på denne siden.
|