Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
”Normal” hybrid fra Honda Toyota var de første med bensin/elektrisk hybrid som salgsprodukt med sin Prius. Så kom Honda med sin Insight. Begge to var biler som så ut som om de var litt utenom det vanlige. Nå kommer Hondas annen generasjon hybrid. Den ser ut som en Civic. |
||||||||||||||||
Den heter forresten Civic også, Honda Civic Hybrid og har vært på markedet i USA siden april, som en 2003-modell. Den selger allerede bedre enn man hadde ventet. 1700 pr. måned det første året var det uttalte målet – nå går den i 2000 eksemplarer hver måned. Statene i sør-øst er de beste markedene.
Her har vi den vanlige 4 sylindrede bensinmotoren på 1,3 liter og 85 hester. Den blir da assistert av en el-motor på 10 kW. Nikkel-metall-batteriene lades ved bremsing og når du ikke trenger noen motorkraft – nedover bakker for eksempel. Bilen leveres enten med en vanlig 5-trinns kasse eller med en CVT, trinnløs automat. Med automaten forteller de offisielle dataene at denne bilen har et forbruk på 0,50 liter/mil på landeveien og 0,49 i bytrafikk. Med fem trinns er tilsvarende verdier 0,46 og 0,51. Med på å spare bensin er selvfølgelig motor-av foran røde lys eller når man står bom stille med foten på bremsen. Fjern foten og det hele starter igjen. Problemet i California er imidlertid at når motoren stopper, så stopper air condition anlegget også – bare vifta fortsetter å blåse mer og mer lunken luft rundt i kupeen. Dette skal man rette på, sier Honda. I USA koster denne modellen ca. 20.500 dollars, 2.000 mer enn en tilsvarende normal utgave. Med de bensinprisene de har der betyr det at på bensinsparing alene må man vente 9 år før den har betalt seg, og hvem vet noe om bruktverdien da? Imidlertid er det enkelte stater som nå innfører skattefordeler på så mye som 2000 dollars for slike biler. Da begynner det å bli interessant.
Men da er vi tilbake der vi var med hensyn til diesel for mange år siden. Det eneste som forklarte deres suksess var at myndighetene av en eller annen grunn lot oljeselskapene selge den illeluktende væsken vesentlig billigere enn bensin. Da skyldes ikke suksessen tekniske/økonomiske fortrinn, men rent fiskale forhold. Og det er vel ikke noe å skryte av?
|