Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford restaurerer Har noen av dere vært i Montana? Da har kanskje noen også vært i Glacier Nasjonalpark? Dersom dere var der i løpet av de siste par årene så dere ikke de Røde Bussene. Men nå er de på plass igjen. |
||||||||||||||||
Ford var i sin tid en stor produsent av busser også, men det er ikke så mange av dem å se mer. De 33 som fraktet turister i Glacier nasjonalparken tilhørte imidlertid en flåte som gikk og gikk. De ble bygget midt på 30-tallet men ble tatt ut av drift for et par år siden fordi man begynte å bekymre seg for sikkerhets-elementer om bord. Bremser for eksempel.
Men her så Ford en fabelaktig mulighet til både å vise seg som en Proud Partner (som sponsorene heter) for Amerikas Nasjonalparker, og til å ta vare på deler av sine egne røtter. Så de hentet alle de 33 17-seters solskinnstak-bussene hjem, og satte i gang restaurerings fra bunnen av. Ikke bare ble alt som kunne overhales overhalt, men bussene ble også overlatt Fords avdeling for Alternative drivstoffer. Dermed ble alt som het gamle bensinmotorer kassert til fordel for nye 5,4 liters bi-fuel motorer som kan kjøre enten på propan eller bensin. Og siden man begynte å hive ting, så droppet man like godt de gamle rammene også, og erstattet dem med ombygde E-450 rammer og det som hører til på dem. Men når det gjelder karosseri og innvendig utstyr er alt ved det gamle. Overhalt og reparert, og der noe er erstattet er det erstattet med erstatninger som er klin lik det som ble erstattet. Det eneste moderne er at det er lagt opp et høyttalersystem som gjør at nå skal du faktisk kunne høre hva det er guiden forteller når du fraktes over The Continental Divide.
Vissheten om at dine 17 passasjerer er ganske sikre nå, må jo være viktigere enn å vite at du kjører en tvilsomt mekanikk som er over 70 år gammel?
|