Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nesten WRC på gata Nærmere en rallybil enn Ford Focus RS kommer du neppe. Endelig skal den i produksjon, skjønt noe allemannseie blir den ikke. |
||||||||||||||||
Det er snart gått to år siden vi første gang omtalte Focus RS. I neste måned starter produksjonen ved Fords Saarlouis-fabrikk i Tyskland hvor 30 biler om dagen er maks kapasitet. Focus ST 170 som nå er på plass i Norge blir som barnemat å regne sammenlignet med RS-modellen.
Bilen er klart inspirert av Fords rallysatsing og har hentet mange elementer fra WRC-bilene til Colin McRae og Carlos Sainz. Mange av underleverandørene til rallyteamet leverer også komponenter til RS-modellen. Her finner du bøtteseter fra Sparco, turbo fra Garrett Technologies, felger fra O.Z. Racing, bremser fra Brembo, dempere fra Sachs racing, differensial fra Quaife og clutch fra AP Racing. Det skulle heller ikke forundre oss mye om gummien som skal feste bilen til bakken kommer fra Pirelli. Motoren er utviklet i England hvor man har tatt utgangspunkt i en turboladet 2-liters Duratec motor som brukes i andre Focus-modeller. Duratec RS-versjonen yter 215hk ved 5.500 omdreininger, hele 65% mer enn originalmotoren. Dreiemomentet er økt med hele 75% og har sin topp på 310 Newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Det gjør at Focus RS klarer 0-60 miles (96,6 km/t) på 6,4 sekunder, 60 til 100 miles (96,6-160,9 km/t) på 9,8 sekunder og har en potensiell toppfart på 232 km/t. Bremsene står i stil med motorytelsene, og på tørr asfalt bremser den fra 160 km/t til 0 på 4,1 sekund.
I motsetning til rallybilene, som har drift på alle fire hjul, er RS-modellen forhjulsdrevet. Men en avansert differensial skal sørge for at kreftene overføres til underlaget på best mulig vis. Naturlige konkurrenter for Focus RS blir noen av de samme som i VM-sirkuset, nemlig Subaru Imreza WRX STi og Mitsubishi Evo 7. I tillegg til Golf R32 som vi omtalte her i forrige uke. Focusen er den eneste av disse som ikke har firehjulsdrift, og det kan være en ulempe. I alle fall på norske vinterveier.
|