Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Zagato på plass igjen Vi har jo visst det ble jobbet med den, men lanseringen var overraskende: den nye Aston Martin DB7 Zagato møtte sine potensielle kunder inne på en av Londons mest eksklusive systuer. |
||||||||||||||||
Dersom jeg hadde fortalt mine kollegaer at jeg skulle til Gieves & Hawkes for å se den nye Aston Martinen er det vel bare Trygve Larsen i Dagens Næringsliv som ville hatt antydning av peiling på at jeg ikke akkurat snakket om en eller annen bilforhandler. For det er vel i dette miljøet man finner målgruppen, håndsydde sko og diskrete skreddere i vesteste West End.
En vanlig Aston Martin er vel imidlertid for nesten hvem som helst, men denne nye er definitivt for de få. Dersom det ikke kommer inn minst 75 bestillinger setter man ikke i gang produksjonen, blir vi fortalt. Og flere enn 99 vil slett ikke bli bygget! Det vi snakker om er et forholdsvis vanlig DB7-chassis, litt kortere akselavstand og marginalt sterkere motor, som blir sendt til Milano. Der entrer den Zagato Design hvor håndverkere banker aluminiumsplater til hvert chassis. Hvilket blant annet betyr at ingen bil blir helt identisk, og at sjansen for at den skal være helt symmetrisk også er liten. Og dessuten er den ikke så velutstyrt som en Vanquish og på langt nær så rask, men til gjengjeld minst 100.000 kroner dyrere, og kanskje 75 kg. lettere. Så hvorfor skulle man kjøpe den? Det er to svar på det. Det ene svaret sto parkert utenfor på Savile Row, det andre på innsiden av skredderbutikken. Ute fant man nemlig det opprinnelige Aston Martin/Zagato samarbeidet. En DB4 der et begrenset opplag ble skredderdresset av Zagato. 1962-modellen på utsiden ble opprinnelig solgt for 5.500 pund. 40 år senere er forsikringsverdien på denne 2,5 millioner pund. - Hvorfor skulle ikke det gjenta seg, spør den der den står. Det andre svaret er at bilen er praktfull. Danske Henrik Fisker har koordinert dette prosjektet med italienerne siden ideen dukket opp, på Pebble Beach, i fjor. Da han kom fra BMW til Ford som designsjef for Aston Martin (og sjef for det nye London-studio) begynte han å jobbe med denne. Han påstår gravalvorlig at ideen oppsto da Aston Martin-sjefen dr. Ulrich Bez og Andrea Zagato var dommere sammen under skjønnhetskonkurransen i Pebble Beach i fjor. God historie, enda bedre resultat. Hel-Zagato av den klassiske sorten der karosseriet er trukket like tett rundt rammen som buksen rundt rumpen på en matador. Til og med double bubble er der, den typiske Zagato-detaljen, med litt ekstra plass over de to bilistenes hoder, men med taket trukket ned mellom dem, for å spare enda 3 kvadratcm. i front-areal.
Det er et eller annet som sier meg at problemet ikke blir å finne de 75, problemet blir å stanse på 99.
|