Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
IZH Det russiske bilmerket Izh uttales ”isj”. Og dermed kan det meste være sagt på norsk - maken til anakronisme skal man lete lenge etter i dagens bilverden, og at merket er Russlands tredje største sier mye om rikets begredelige tilstand. |
||||||||||||||||
Izh-fabrikken bærer navnet Izhevsky Mekhanesky Zavod eller ”Izhevsk Mekaniske Fabrikk”, også kalt ”Izhmash”. Izh er navnet på elven som renner gjennom byen Izhhevsk, en by som oppsto rundt et jernverk som ble grunnlagt ved elven i 1760. Izhmash ble for sin del grunnlagt av tsar Aleksander 1 i 1807, som en våpenfabrikk i tilknytning til jernverket. I løpet av samme århundre vokste våpenfabrikken til å bli verdens ubestridt største.
Under 2. Verdenskrig leverte Izh 11,3 millioner skytevåpen – mot Nazi-Tysklands 10,3 millioner totalt! Ikke å undres over at Izh trengte tilleggsprodukter å sysselsette arbeidsstokken med så snart krigen var over! I dag produserer fabrikken fortsatt våpen fra kniver til bazookaer, mest kjent av alt er deres Kalashnikov AK-47 mitraljøser. Men Izh produserer også verktøy, industrimaskiner, fra 1928 motorsykler og siden 1966 biler.
Moskwich-avlastning Den opprinnelige Izh-logoen var egentlig ganske pompøs, med tårnet som er byen Izhevsks vartegn som hovedmotiv. Dette ble imidlertid ikke benyttet på selve bilene, de fikk nøye seg med et enkelt skilt med de tre bokstavene på. I de senere år har det imidlertid dukket opp en elegant designet, blank oval på et blått rektangel som logo for autodivisjonen hos Izh. På begynnelsen av 70-tallet brukte Izh en del midler på å utvikle en mer moderne personbil og en Lada Niva-lignende offroader: Men typisk for østblokkens bilprosjekter kom ikke disse lenger enn til prototypstadiet. Produksjonen gikk så det suste likevel, i 1973 nådde årsproduksjonen 100.000 enheter og fire år etter rullet Izh-bil nr. 1 million av båndet. På hjemmemarkedet var Izh populær fordi den ble regnet som et mer solid og slitesterkt produkt enn pappa Moskwich.
Hjelp fra Renault – til hvilken nytte? Noe av årsaken var at Moskwich la ned produksjonen av sin gamle modell til fordel for en ny i 1988, mens Izh fortsatte med ”gammer’n” og derfor opplevde en økning i etterspørselen av den! Pickup-utgaven ble for øvrig importert til Norge av Konela Bil AS i årene 1981-83, og til tross for at norske krav gjorde at modellen måtte forlenges til noe som må kalles et estetisk mareritt, greide importørene å få nyregistrert hele 98 eksemplarer på norske skilter. Dette må ha vært miraklenes epoke i norsk bilbransje! Etterfølgerens modellnavn Orbit henspeilte på en av russernes nasjonale stoltheter: Romfartsprogrammet. Det fikk de som kjent til, også mht. tidsfrister! Utrolig nok så bilen fortsatt ganske moderne ut etter 14 år i kulissene, men med den gamle 1500-motoren og bakhjulstrekk var den tekniske utrustningen håpløst utdatert. Som sin forgjenger ble Orbit etter hvert bygget som stasjonsvogn, pickup, offroader og i rally- og racingtrim. Ryktet om dens elendige kvalitet førte til at den senere byttet navn til Oda og etter hvert fikk den 1,6-, 1,7- eller 2 liters motor.
Full forvirring Og hva med i år? Tja, for å si det som det er har vi ikke hørt noe som helst siden desember, annet enn at en ganske barskt utseende offroad-pickup nylig har blitt presentert, at Oda-produksjonen går sin skeive gang og at Izh opprettholder en slags stående invitasjon til mulige partnere når det gjelder sin bil-virksomhet. Jo, vi forstår dem så altfor godt!
|