Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En spanjol i Paris Seat skal også ha en ny bil i Paris. Det blir den neste generasjon Cordoba. Fire-dørs sportslig utseende coupé med Seats nye familietryne som først skal markedsføres i Spania, Frankrike og Italia. |
||||||||||||||||
Det visste du kanskje ikke, stol på BilNorge når det gjelder opplæring i biltrivialiteter, at den første Cordoba var slett ikke Seat, men en Chrysler som kom høsten 1974, for øvrig basert på Charger. Som Seat dukket dette modellnavnet opp for ni år siden, fjerde kvartal 1993, da som sedan-utgaven av Ibiza.
Nå er den i meget større grad blitt en modell som står på egne ben, selv om den selvfølgelig er en del av VWs omfattende plattform-politikk. Litt endret plattform riktignok, denne annen generasjon Cordoba får bredere sporvidde og bredere karosseri enn dagens. Akselavstanden, på 246 cm har også økt litt. Karosseriet er mer Alfa Romeo-aktig enn noensinne og fronten har de typiske nye familietrekkene som ex-Alfa designer Walter da’Silva ville innføre på spanjolen. Nå får vi se hvor langt det går – han er hentet til Ingolstadt som designsjef hos Audi. Hvordan de endelige norske spesifikasjonene skal se ut er alt for tidlig å si, men de som skal skrive dem kan velge mellom motorer fra 64 til 130 hester – den sterkeste er en pumpedyse direktinnsprøytet diesel på 1,9 liter – det må være den heftigste i klassen.
ABS, TCS, ESP (for en skikkelig ordbok i tre-bokstavers forkortelser bør du se etter i siste utgave av BIL), side airbags og bremseassistent er blant utstyrsdetaljene, og seks trinn fremover samt chassisegenskapene fra Ibiza burde gi den nye Cordoba et ganske sportslig uttrykk.
|