Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europeisk Land Cruiser Dette er den tredje Toyotaen som er designet ved selskapets nydelige designsentrum nær Nice. Først avslutningen på Yaris, så Corolla og nå en ny Land Cruiser utgave. Tre eller fem dører, og et nummer mindre enn den tidligere – som for øvrig skal fortsette i produksjon. |
||||||||||||||||
Siden vi har lært deg litt om Cordoba-navnet i meldingen om Pariser-debuten for den nye Seaten får vi følge opp med litt folkeopplysning om Land Cruiser også. Dette navnet var selvfølgelig, det vet vel alle, opprinnelig Studebakers. Alt i 1947 begynte de å bruke det. Det var først på slutten av 60-tallet at Landcruiser kom fra Toyota. Det tok ikke så mange år før de begynte å skrive det Land Cruiser for å få det enda mer likt en stor engelsk kollega, som vel hadde oppfunnet dette segmentet.
I dag er Land Cruiser en hel familie, den store utgaven, som på noen markeder heter Amazon i tillegg, skal for eksempel nå utstyres med en helt ny styring med variabel utveksling der en elektronisk enhet er med på å avgjøre rattkraft og styreutslag. Toyotas beskrivelse høres ikke akkurat ut som en enorm forbedring. Så er det den nye da. Utseendet er meget mer i stil med dagens moderne soft-roadere, men når man leser spesifikasjonene begynner det å demre at denne er ment for seriøs møkkaspruting. Permanent firehjulsdrift, høy- og lav fordelingskasse som nå har fått en sentral Torsen diff. Separat chassis og karosseri fremdeles, forresten. Luftfjæring med automatisk nivåkontroll bak. Et spesielt bremsesystem som blant annet kutter ut ABS, for seriøs terrengvirksomhet finner du, en nedoverbakke-assistent, som bremser automatisk når du takler de verste unnarennene, en bakkestartshjelper som Toyota hevder er verdens første, som er mer følsom enn tjuvstart monitoren på en Formel 1 bil. Flere motor-muligheter, med en ny V6 på fire liter på topp. 245 hester gjør bilen til en dyktig landeveis-operatør også, og forklarer nok hvorfor den også er utstyrt med traksjons- og stabilitetskontroll, sammen med de andre hjelpemidlene.
Interiøret skal være ganske fornemt, litt i stil med det toppmodellene fra de tyske konkurrentene kan by på. Vi kan studere den nærmere på Paris-utstillingen om tre ukers tid.
|