Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vekk med engangsavgifter i EU I dag fikk EU parlamentet beskjed fra Kommisjonen om at det de kaller registreringsavgifter på biler bør vekk. Det skaper skjevheter mellom medlemslandene, og kan gjøre det umulig å flytte biler innen EU-området |
||||||||||||||||
Hvis en nordmann kjøper en ekstra dyr bil er det jo svært snilt av ham å henge på norske skilter. Han avleverer millioner til statskassa, og vil aldri kunne få de pengene igjen ved å selge bruktbilen på det noe større markedet i utlandet. Skal han kunne få tilbake noe av avgiften han har betalt inn, må han få solgt den her hjemme.
Slik er det fremdeles i store deler av EU-området også. 10 av de 15 medlemslandene krever inn engangsavgifter når bilen kjøpes eller registreres. Avgifter som ikke betales tilbake dersom bilen føres ut av landet. I dag legges det frem en rapport for medlemslandene som peker på alle problemene slike system medfører, rapporten vil selvfølgelig munne ut i en anbefaling om at slike systemer forsvinner. Det forklares også hvordan frafallet av disse avgiftene effektivt kan kompenseres. Årsavgifter, vei/bomavgifter, drivstoffavgifter for eksempel. Kommisjonen vil imidlertid bare peke på mulighetene uten å foreslå noen nivåer. Det må fremdeles være opp til landene å avgjøre. Det er to fundamentale mål som ligger i bunnen for de nye anbefalingene. Det ene er å få så transparente bilpriser at pris før avgift blir identisk over hele EU-området. Det andre er å sørge for fri flyt av varer - også brukte biler - mellom landene.
Det skal bli spennende å se hvordan denne rapporten mottas. Enda mer spennende skal det bli å se om Norge tar til seg dette like kjapt som vi tar til oss andre EU-regler og anbefalinger.
|