Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Raffinert og kjapp 206 Peugeot har gjort en bra figur i Rally-VM de siste årene. Hva er da mer naturlig enn at de lager en sporty gateversjon av sin 206? |
||||||||||||||||
Til nå har 206GTi med 137hk vært sprekeste alternativ, men på den kommende Paris-utstillingen lanseres en heftigere versjon. Utstyrt med 2-liters motor med 177hk og et dreiemoment på 202 Newtonmeter ved 4.750 omdreininger, gjør 206 RC 0 til 100 på under 7,5 sekunder. Toppfarten er på drøye 220 km/t for den framhjulsdrevne bilen med 5-trinns manuell gearkasse.
17-tommers alufelger med dekk i dimensjon 205/40 R17 sørger sammen med sportslig understell for god bakkekontakt. Diskrete spoilere og sideskjørt skiller 206 RC fra sine mer ordinære søsken, det samme gjelder det doble, forkrommede eksosrøret. Innvendig finner du sportsseter med god sidestøtte for fire personer. Instrumentene er sorte med rammer i børstet aluminium. Pedaler og gearkule er også utført i lettmetall. 206 RC skal lanseres i Paris med salgsstart tidlig neste år. Da skal den blant annet konkurrere med biler fra sine rivaler i Rally-VM, Ford Focus RS, Subaru Impreza WRX, Skoda Octavia RS, Mitsubishi Evo 7 med flere.
Henning Larsen hos Peugeot-importøren, Bertel O. Steen, forteller at 206 RC kommer til Norge i januar 2003. Prisen er foreløpig ikke fastlagt, men 206 GTi med 137hk koster kr 254.600. Norske avgifter vil nok dessverre gjøre RC-utgaven vesentlig dyrere.
|