Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
AMG diesel til Paris Det er ikke første gang Mercedes-Benz har heftige dieseler. Slike har til og med kjørt Targa Florio for mange år siden. Men høstens nye AMG-utgaver skriver vel et nytt kapittel i trimmingshistorien. |
||||||||||||||||
For alt jeg vet kan AMG ha levert dieselutgaver før. Og kanskje har Alpina gjort det samme for BMW, så jeg skal ikke påstå at noen er først her. Men for det første høres spesifikasjonene for C 30 CDI ganske lekre ut, for det andre er det verd å minne om dieseltradisjonen til dette merket.
Ritkignok var de ikke først, ikke på last eller buss heller, men de var vel de første som fikk selv-tennerne akseptert. Såpass akseptert at da de hadde med en tre-fire 180 Diesel til Targa Florio et år, var det ingen som ville vedde mot legendariske Rennleiter Neubauer. Han satte en kasse utsøkt burgunder for hvert minutt over en egentlig utrolig rundetid bilene hans ville kjøre, veddet du imot måtte du betale en kasse for hvert minutt de kom under. Senere la de blant annet en diesel i gamle C 111, som egentlig var en Wankel utviklingsbil, men som de også brukte til en del morsomme rekorder. Og nå har de altså latt hus-trimmerne hos AMG puste på C-Klassen. Her er der femmeren som er brukt, og når AMG er ferdig med den viser den 540 Nm og 231 hester på bremsebenken. Det er nesten like mye som i S 400 CDI, men adskillig lavere vekt. Resultatet blir nesten 250 km/t og null til hundre på mindre enn 8 sekunder. Og vi snakker komfortabel diesel-limousine!
AMG har selvfølgelig hentet mer ut av hyllene sine, 17 tommers hjul er bare noe av det som skal sladre om at her er det noe spesielt. Den skal presenteres i Paris, men leveringer begynner først i februar neste år.
|