Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mer GTA til Paris Dersom du var blant de 70.000 som besøkte Autofil 2002, bilmessen på Lillestrøm, kunne du beskue den potente Alfa 156 GTA. Drar du til Paris i løpet av et par uker kan du treffe lillebroren. |
||||||||||||||||
For nå lager Alfa Romeo en sportslig versjon av sitt minste familiemedlem. Alfa Romero 147 GTA debuterer i Paris og er utstyrt med en kraftig 3,2-liters V6. 250hk ved 6.200 omdreininger og et maks dreiemoment på 300 Newtonmeter ved 4.800 omdreininger burde ta pusten av noen og enhver av konkurrentene, og nykommeren blir nok et yndet objekt for de som kjører fort på bane.
Hjuloppheng og geometri er selvsagt tilpasset den potente motoren mens eksteriøret er relativt beskjedent modifisert. Større frontspoiler, diskret sideskjørt samt en liten spoiler over bakluka er blant de aerodynamiske hjelpemidlene når det går litt over de hastigheter som tillates på norske landeveier. Spesielle alufelger sørger for at du tydelig kan se de røde bremsekaliperne som medvirker til økt stoppeffekt. For å hjelpe deg å kontrollere et slikt villdyr er Alfa 147 GTA utstyrt med en rekke elektroniske hjelpemidler som ABS, EBD (elektronisk bremsekraftfordeler), ASR (som bremser det hjulet som spinner), VDC (stabilitetskontroll), MSR (som forhindrer hjulspinn ved nedgearing)og TCS (tractioncontrol). Dersom du ønsker en komplett oversikt over bilbransjens mange forkortelser anbefaler vi de to siste numrene av BIL.
Jørgen Bryhn hos den norske Alfa-importøren, Auto Import Nor As, medgir at Alfa 147 GTA har en begrenset målgruppe i Norge, men har ser likevel ikke bort fra at bilen blir å se på norske skilter. ”Prismessig vil den havne noe under Alfa 156 GTA som ligger på rundt 700.000 kroner, så noen volummodell blir den ikke. Vi vil imidlertid vurdere å ta inn et par demobiler, slik vi har gjort med 156 GTA, og åpne for spesialbestillinger.” Bryhn legger til at bilen ikke er ideell for glatte, norske vinterveier og at de derfor vil vente med å importere den til våren 2003.
|