Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SUV = Stygg, Usikker, Velter Det er vel ikke sikkert at hans bok får samme betydning som Unsafe at Any Speed av Ralph Nader, men når Keith Bradsher nå har gitt ut ”High and Mighty: SUVs, The world’s most dangerous vehicles and how they got that way” kommer den garantert til å bli diskutert. |
||||||||||||||||
Da forbuker-advokaten brukte en bok på å fortelle at Chevrolet Corvair var en farlig bil, og at GM visste det og hadde gjort det med vilje, skjedde det masse. GMs primitive bruk av privat-detektiver for å finne rot om speidergutten Naders privatliv, etterlot dem med masse egg i fleisen. Bilen ble drept og amerikanske sikkerhetsmyndigheter kom på banen. Verden ble aldri den samme.
Keith Bradsher, som lenge var Detroit-korrespondent for New York Times, gyver løs med samme entusiasme, men kanskje ikke like overbevisende. For her er det ikke bare bilene som er skumle. De som kjøper slike er ”usikre og forfengelige. De har ofte problemer med ekteskapet og liker ikke helt foreldrerollen. De tviler på sin egen dyktighet som bilfører. De er selvopptatt og selvsentrert og lite interessert i naboer eller naboskap”. Litt psyko-profilering er alltid morsom, men det vinner ikke akkurat venner. Bilindustrien får sitt, miljøgruppene får så det holder (de lukker øynene for dette fenomenet som dreper og ødelegger naturen, i stedet driver gruppene og planter trær langt borte i treløse daler i Nepal, i følge Bradsher) og myndighetene får sitt som ikke regulerer dette mordvåpenet. Bradsher fikk tenning da han dekket Ford/Firestone-sasken fra Detroit, og det går tydelig frem av innledningen hans: Der en SUV’er bensinslukere som velter alt for lett, som dreper og skader brukerne i en skremmende grad, og som er livsfarlige for andre veibrukere ved at de etterlater katastrofale skader på biler eller mennesker de treffer. Egentlig slår han så hardt at han ikke treffer noe som helst, men problemet for bransjen vil kanskje være at i stedet for å tie i hjel boken har Alliance of Automobile Manufacturers leid et PR firma, Stra@comm til å slå tilbake. Derfra foreligger det allerede 15 sider ”SUV, Påstander og fakta” som er backet opp av 70 sider faktasamling. Og dermed kan det selvfølgelig bli en diskusjon, og det er vel ikke helt usannsynlig at en smart NY-journalist, underdog og sympatisk, kan klare å håndtere den bedre enn noen store klumpføtter fra Detroit. De store bilfabrikkene har aldri beveget seg særlig elegant i glassmagasinene.
Det kan med andre bli en ganske festlig liten møkkaslenger i månedene som kommer. ”High and Mighty er utgitt av Public Affairs, koster 28 dollars og jeg kan ikke tenke meg annet enn at for eksempel Amazon gjerne sender deg en.
|