Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Overraskende Leganza-avløser Selvfølgelig kan jeg ha sovet i timen, men jeg ante ikke at GM lot Daewoo avløse Leganza allerede. Evanda heter den nye, og hun skal avsløres i Paris. |
||||||||||||||||
GM som ikke en gang har latt Daewoo få tid til å introdusere Kalos skikkelig i Europa, drar allerede i gang med neste nye. Kanskje for å forsikre at nå er det alvor, ikke bare skal Daewoo overleve, de skal ha 3% markedsandel i Europa før jul – nesten.
Leganza er ikke så gammel. Navnet dukket først opp på en Italdesign prototype for Daewoo på Seoul-utstillingen i 1997 – den så ut som en junior-utgave av Giugiaros Kensington-Jaguar. På høsten kom imidlertid produksjons-Leganzaen, som en forfriskende avløser av primitive Prince. Fremdeles var det Italdesign-folket som førte pennen, og jommen ser det ikke ut til at det er tilfellet nå også. Evanda heter den nye bilen som – fortelles det – skal være hos europeiske forhandlere i løpet av å våren. Hva som finnes av hardware her vet vi foreløpig lite om. Lengden i forhold til Leganza har vokst med ti cm til 477, og til akselavstanden er det føyet til 3 cm slik at vi er oppe i 270 cm. Alt burde bidra til bedre plass i kupeen, regner vi med. Fem trinns gearkasse koblet til to-literen på rundt 130 hester (eventuelt med en firetrinns automat) er nok navnet på fremdriftsavdelingen. Regn med det meste av air bags, moderne sikkerhetsseler, ABS og en del andre slike tre-bokstavere, klima og en del elektrisk servohjelp. Regn også med konkurransedyktige priser.
Og regn med at Daewoo nå kommer for å bli.
|