Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai-luksus til Paris Hyundai fortsetter sin lange serie med konseptbiler i HCD-familien. Det begynte med HCD 1 i Detroit i 1992, nå kommer de til Paris med Opus 7. En luksuriøs overklasse-limousine ser den ut som. |
||||||||||||||||
Selv om den ble vist i Chicago tidligere i år er det ikke alt for mye vi vet om denne konseptbilen fra Hyundai. Men tar jeg ikke meget feil er det Dragan Vukadinovic som står i spissen for designteamet, denne noenogførti år gamle jugoslaven (det het fremdeles det da han kom til USA) er dyktig nok til å ha gjort et så rent design som dette her. Han sto for øvrig også bak HCD 6 som debuterte i Chicago i 2001, og som ble brakt til Europa rett etterpå, for å bidra til en vellykket Geneve-utstilling i fjor.
HCD betyr ganske enkelt Hyundai California Design, og de gutta lar ikke sine ting debutere i Europa, selv om vi gjerne får bli nummer to Men sannsynligvis blir det siste gang vi ser en Cali-Hyuandi i Europa - snart er nemlig Hyundais nye Europeiske studio på nett for alvor. Neste år står deres nye studio i Rüsselsheim klar, med 33 ansatte. Noen er på plass allerede, et ganske spennende lag under en koraner som heter Seung Bae Baek. Ikke at jeg kan påstå at han gjort spesielt meget bra, bortsett fra at han nylig rekrutterte blant andre to profilerte Mercedes-designere: Peter Arcadipane og Michael Fink – australier og amerikaner med bl. a. masse CLK- og GST-bakgrunn - som allerede er i gang med 2004 Accord. Hvor var jeg (jeg får lett tenning når det gjelder slike folk..) jo …HCD 7 skal altså vises i Paris i slutten av uken, og ser ut til å kunne bli et av de mer spennende konseptene der. Nesten fem meter lang og uvanlig lang akselavstand på 283 cm tyder på utpreget limousine-tendenser. Den høye livlinjen kan også tydes i retning av en høy grad av privatliv om bord – ”my car is my castle”. Ta også et titt på utformingen av A-søylen som omsluttes av frontruten – det tyder blant annet på at her har vi ikke mye vindstøy. 21 tommers hjul gjør selvfølgelig også sitt for å gi et mektig inntrykk, og spesifikasjonene understreker det. V8 med 270 hester fra 4,5 liter. Fem trinns automat, med manual-muligheter. All mulig sikkerhet og komfort selvfølgelig. Men glem det, poenget er at igjen viser Hyundai hvor de er på vei, stilistisk.
De skal bygge egen fabrikk i USA, dette her tyder på at de vil kunne klare den amerikanske karosseribiten på egen hånd også.
|