Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
McRae til Citroën Colin McRae og kartleser Nicky Grist har besluttet å forlate Ford etter årets sesong. De går til Citroën som dermed blir en reell utfordrer til VM-tronen allerede i sin første, hele sesong. |
||||||||||||||||
Neste år er det alvor for Citroën. Da skal de kjøre alle 14 løpene i VM-sesongen. Det franske teamet har i år vist seg svært konkurransedyktige, spesielt på asfalt. Stortalentet Sebastian Loeb vant årets Rally Monte Carlo, men ble senere flyttet ned til 2. plass etter at teamet foretok et ureglementert dekkskifte. Men i Rally Tyskland kunne Loeb endelig innta øverste trinn på seierspallen etter en tøff kamp med Peugeot-førerne Richard Burns og Marcus Grönholm.
Colin McRae (34) med 25 seire i WRC samt en VM-tittel, er kjent som en av verdens beste allroundere og vil gi Citroën store muligheter til å vinne også på grusveier. Han får Sebastian Loeb som teamkollega mens de andre som har kjørt Citroën i år, franske Philippe Bugalski og spanske Jesus Puras, trolig bare får kjøre enkelte løp. Svenske Thomas Rådström blir neppe å finne i teamet neste sesong. Ford sier selv i en pressemelding at de valgte å ikke forlenge avtalen med Colin. ”Colin vil kjøre de tre resterende løpene i årets sesong for Ford, og vi ser frem til en sterk avslutning,” sier Ford Motorsports direktør, Martin Whitaker. Hvem som skal kjøre for teamet neste sesong er foreløpig ikke offentliggjort, men både Markko Märtin og Francois Duval har langsiktige kontrakter. ”Vi konsentrerer oss om å bygge fremtiden på den unge generasjonen av våre førere,” fortsetter Whitaker, og det innebærer trolig at også Carlos Sainz (40) må finne seg ny arbeidsgiver neste sesong.
Det har lenge versert rykter om at Ford ville kvitte seg med minst én av sine stjerneførere etter endt sesong for å få mer penger til utvikling av sine biler. Colin McRae og Carlos Sainz er blant de best betalte førerne i gamet og hever lønninger på rundt 5 millioner dollar. Ford har ikke hengt med de raske Peugeotene i år, så ekstra investeringer i utvikling av bilene er et viktig satsningsområde.
|