Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Trykkluft til fremdrift En av de gode tingene med Paris-utstillingen har alltid vært at der har man også hatt kuriositetene. Som da Pontiac i sin tid klarte å kle både modellene sine og bilene sine i det samme blomstrete stoffet. I år var det vel trykkluft-bilen som fikk eksentriker-prisen. |
||||||||||||||||
Vi hadde nettopp en av våre brukere som spurte etter stoff om trykkluftbiler, og jeg svarte med det jeg i sin tid hadde skrevet om det i en liten artikkel i BIL. Si det slik, kanskje, at jeg er ikke spesielt overbevist.
Nå har jeg sett en av dem også, den MDI-produserte med CAT (for ordens skyld). De presenterte seg med forskjellige biler, 40 patenter i 127 land og 15 millioner i investert kapital, på Paris-utstillingen. Prinspippet er jo ganske enkelt. Press luft inn i en 340 liter stor tank. Med 300 bar trykk representerer det selvfølgelig en del energi. (At det også har kostet en del energi å få den dit, snakker vi ikke fullt så høyt om). Denne luften ledes da gjennom en ”motor”, en innretning som sørger for å bruke trykkluften så effektivt som mulig, når den oversettes til en form for rotasjon, som igjen kan drive hjulene. Det er i denne motor-delen de fleste av patentene ligger, og – det skal villig innrømmes – det har vært brukt en del glupe ideer i akkurat denne avdelingen. Men hvorfor skjønner jeg ikke helt. Igjen har vi et energikretsløp som ikke er spesielt effektivt, og selv om man fjerner de giftige utslippene fra der bilen beveger seg, kan umulig det rettferdiggjøre ren sløsing i andre deler av kretsløpet. Men til gjengjeld er ikke de fremviste bilene spesielt attraktive heller. MiniCAT og CityCAT het de to modellene, i begge tilfeller står CAT for Compressed Air Technology. MiniCAt er en mikro-bybil som like gjerne kunne vært en mopedbil. Tre-seter riktignok, og med en hekk som enten er et stort bagasjerom eller man fjerner glasskuppelen over og benytter bilen som en liten pickup. 265 cm lang bare og en vekt på 550 kg. Der scorer den selvfølgelig massivt på batteri-elektriske biler. Det påstås at den har en toppfart på 110 km t, og at den går 150 km mellom pålufting, når den kjører en normal bysyklus. CityCAT er en 384 cm lang varebil med praktiske skyvedører langs sidene, eller den leveres som pickup. Selv i denne utføringen veier den ikke mer enn 750 kg. Det sies ikke noe om nyttelast, men den kan også leveres som mini-buss, med til sammen seks seter. Det betyr minst 5 x 75 kg (=375 kg) som nyttelast. En praktisk taxi-utgave har sjåfør pluss god plass til fire passasjerer. Her er tanken større, så 200 km er mulig i bytrafikk, får vi vite. Begge bruker den samme motorenheten. Elegant og lett (28 kg) skal den kunne yte 25 hk og 60 NM med et max turtall på 4000 omdreininger. Ved full blås. Hadde de enda fått den til å puste og pese litt som en gammel dampmaskin hadde jeg kanskje vært litt mildere stemt, men den er faktisk helt lydløs også.
Se ikke bort fra at også trykkluft kan bli et tema, akkurat som batteri-elektrisk. Og da vil MDI stå i fremste rekke.
|