Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Japansk konsept, Ginza Special Det er moro når konsulent-firmaene dukker opp fra ingeniør-mørket sitt og viser oss hva de egentlig drømmer om. Japanske Sivax er et slikt firma, som jobber i det skjulte for bilindustrien. Men i Paris viste de oss en av sine drømmer: Kira. |
||||||||||||||||
Sivax er et av de mange konstruksjons/konsulent-firmaer som hjelper de etablerte bilfabrikkene med alt, fra å konstruere en bakaksel, via full strukturanalyse, til komplett prototyping og bygging av før-seriebiler. Du vet selvfølgelig at bilfabrikkene snart ikke bygger noe som helst mer, alt kommer fra underleverandører, men du ville blitt forundret hvis du ante hvor mye av konstruksjons- og utviklingsarbeidet som også blir satt bort.
Sivax er en av disse underleverandørene av intellektuelle tjenester, og de har vokst seg ganske store på det. Gedigent design-, kontruksjons- og hoved-kontor i Yokohama, to utviklingssentra i Tochigi og nær Ikebe, en Asia-avdeling i Thailand og et stort kontor i Europa, hyggelig plassert i Paris. Så derfor er det kanskje ikke rart at de velger Paris-utstillingen for å presentere seg for det store publikum. Med et åpen fireseter som de kaller for Kira. Et litt underlig navn, for samtidig som de presenterer konseptbilen sin som en gate-smart hilsen fra Tokyos trafikk, betyr Kira noe svært elegant, laget av hvit eller ensfarget silke. Det stemmer vel ikke akkurat overens med Tokyo-trafikken. Men glem slike program-erklæringer. Det vi har er en helt åpen, naken fire-seters Barchetta – helt ned til de nedskårne frontrutene snakker vi minimalistisk. Formen er en blanding av Ford-aktig new edge og Renaults gamle Spyder. Hvis du så legger til litt BMW Z4 ”Flame surfacing” i sidene, har du en blanding som kanskje høres merkelig ut, men som faktisk fungerer. Interiøret er glimrende. Dashbordet er en eneste stor flate med gearspak og minimalt av instrumenter høyt oppe på en midtkonsoll. De fire setene ser ut som de er bøyd sammen av elastiske plastplater. Luftig og lett det hele.
Noen Italdesign blir de nok imidlertid ikke, men de gjør sikkert en glimrende konsulentjobb.
|