Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Voksen Bugster fra Boxer Langt bak en vegg, passe bortgjemt, på Paris-utstillingen fant vi en av utstillingens høydepunkt. Og faktisk hos gamle venner. Boxer Design bygde sine første kort-serie motorsykler i 1984. I det siste er det de stor Voxan motorsyklene de har stått bak. Nå gyver de løs på firehjulinger. |
||||||||||||||||
Det er vel først og fremst på Detroit-utstillingen vi har sett gjennomarbeidede, godt designede trucker som tilhører den gamle Baja 1000-skolen. Med andre ord litt mer elegante og litt mer minimalistiske enn Paris-Dakar buggyene.
Men nå har vi altså fått et forslag fra Europa også. Boxer Design viste sin Bugster. Det var på tide at også de viste seg på fire hjul, til nå har de gjort elegante motorsykler, praktfulle båter (Benetau Flyer Cabin for eksempel), moteriktige armbåndsur, tøffe styrthjemler og elegante ”skandinaviske” interiører, blant meget annet. Når de endelig kommer med en bil viser de tydelig at de har grepet der også. Slike designøvelser blir ofte helt gale, alt for aggressive, eller skeive i proporsjonene for eksempel. Her stemmer alt. Alt som skal være åpent og transparent er det, det som skal være dekket til er det – og begge uttrykkene, det åpne og det lukkede, står perfekt til hverandre. Thierry Henriette heter designeren, og han sa at grunnen til at han hadde gjort dette var at så mange av de brukerne av Supermotardene han hadde bygget begynte å bli så gamle og stive (og redde) nå at de trengte en Supermotard på fire, der det bare var en teoretisk mulighet for at man kunne dette av. Han regner med at dette skal komme i produksjon og han antyder en pris på under 13.000 Euro. Og selvfølgelig blir jo Supermotard-oppskriften fulgt opp ved at motoren i denne buggyen kommer fra en Voxan. En solid V-2 motor på 1000 ccm som man vel egentlig kan få med så mange hester som helst, men i dette tilfellet begrenset til 100 ved 8000 omdreininger. Et dreiemoment på 11 kpm, ved hysteriske 7.500 omdreininger er kanskje ikke særlig meget, men en vekt på under 500 kg krever jo ikke så mange slike.
Slik bilen står nå er den i stor grad finansiert av Boxer Designs gamle samarbeidspartner, IGOL smøreolje. En av sjefene der, Francis Labory, er ikke helt ukjent med hva vi driver med i BilForlaget, og en meget vellykket Norges-ferie sist sommer skal vel ikke akkurat ødelegge mulighetene for at vi kan bli de første som prøvekjører denne lille ørken-bomben. Følg med.
|