Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nett-tipset fra Bil 10 ON-LINE FLÆRR: På mange måter meldte jeg meg i grunnen ut av biler og dataspill i slutten av åttiårene. |
||||||||||||||||
Da hadde jeg forsøkt noe som het War Cars. Det var publisert av Firebird – lavprisetiketten til British Telecom, og kostet snaue 3 pund i postordre. Jeg kjørte en ombygging på en Commodore 64 (state of the art!!) og fikk
det aldri til. Men så oppdaget jeg at en bil jeg trodde var flunkende ny og oppsiktsvekkende, som jeg ville vise på BilNorge.no, faktisk hadde vært et vesentlig element i et av GT-spillene det siste halve året. Med andre ord: konseptbiler ble virkelige i spill lenge før de ble det på gata. Derfor begynte jeg å se meg om etter spill på nettet igjen, og hva var nesten det første jeg støtte på? Jo: War Cars Construction sett – det ligger på http://www.autolaunch.freeserve.co.uk/wccs.htm og viser to ting. For det første hvor langt man er kommet siden dette spillet ble laget i 1987 (Virtuell Veteran – et helt nytt Hvis du vil lære noe om dette så besøk http://www.pcgamer.com/. PC-Gamer er et rent spillmagasin der du finner bakgrunn og nyheter og alt som hører til. Som for eksempel det rette sound track, eller de riktige sangene, som du skal bruke når du er ute og stjeler biler i et av disse spillene som visstnok oppfordrer www.topdownloads.org er en typisk Download-side, men de er gode på spill – der finner du brukernes egne karakterer, og du finner nyhetene kjappere enn mange andre steder. Dessuten er selvfølgelig også dette stedet slik som de fleste store generelle stedene er, at etter en stund finner du lett frem til de avvikersidene som passer akkurat deg. Så forsøk også http://twirly.com. Derfra klikker du deg inn på Computers (ikke på Games!) og derfra kan du finne det meste. På de riktige sidene finner du også en rekke linker til Likevel: den beste spillesiten akkurat nå er vel kanskje www.racing-line.org. Der kan du konkurrere mot folk over hele verden i 13 forskjellige løp. Formel 1 (det siste er riktignok 2000-årgangen), rally, GT eller Touringklasser. Dessuten har siden oppdaterte nyheter både fra den virkelige racingverden og fra den virtuelle. Praktside. Men min favoritt er likevel en som kanskje faller utenfor ditt interesseområde. På http://home.planet.nl/~monstrous/tutcar.html har en som kaller seg Marco Monster en lang, glimrende innføring i Car Physics for Games. Ikke bare kan du bli din egen virtuelle bilingeniør, med alle muligheter for å modifisere bilen underveis, men du lærer faktisk det meste om ordentlig bilteknologi også. Aldeles fascinerende, modelleringsmulighetene er slik at du kan gå inn og definere dekkenes slipvinkler foran og bak. Akkurat nå bygger jeg en engelsk Vintage Special med en enorm flymotor i en gammel AC-ramme Apropos bane, kutter du ut de siste elementene i Monsteradressen, slik at den ender på monstrous kommer du rett inn på hovedsiden der du også kan lære å modellere bakgrunner, baner og mye annet. En rekke linker til andre Game-vitenskaps sider finner du også der. Det eneste jeg ikke har klart å finne enda er soundtracken til en stor Curtiss flymotor som skal kjøres med stadig varierende turtall, men jeg er sikker på at det skal gå an å finne det også.
|