Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan gjør en ny Cube Som vi har nevnt tidligere er mikro-bilene viktige for japanske produsenter som vil gjøre innhugg i salgsstatistikken på hjemmebane. Et viktig våpen for Nissan i denne kampen er Cube. |
||||||||||||||||
Den første Cuben kom på markedet i 1998 og har hittil solgt i et antall av rundt 400.000. Salgsmål for den nye som lanseres med brask og bram hos japanske Nissan-forhandlere til helgen, er 7.000 pr måned. Det er strenge begrensninger på ytre mål for biler som skal delta i mikroklassen, og nye Cube er derfor ikke blitt større enn sin forgjenger. Men en øket akselavstand har medført bedre innvendig plass i bilen med en totallengde på 3,73 meter.
Bedre plass i høyden og bedre seter skal imidlertid sørge for økt komfort for de ombordværende mens praktiske oppbevaringsrom gjør det lettvint å plassere både små og store gjenstander. 8 forskjellige lakkfarger og 3 valgmuligheter for interiørfargen gjør at Cube lett tilpasses dine ønsker. Målet for Nissans designere var å skape en mest mulig praktisk boks på hjul. Rampete, Avslappende, Kompakt og Sportslig var temaene de fikk servert da oppdraget med den nye Cube ble delt ut. Og en boks med avrundede hjørner ble resultatet teamet kom opp med, akkurat slik japanerne vil ha en moderne kompaktbil. En assymetrisk hekk gir bilen særpreg og skiller den ut fra andre Postman Pat-kloninger. Den store bakdøren er sidehengslet for enklere innlasting. Baksetet kan skyves opptil 220mm i lengderetningen og i beste fall gi et bagasjerom på 460 liter. Et intelligent nøkkelsystem sørger for å åpne bilen automatisk når nøkkelen ligger i lomma di og du har hendene fulle av bæreposer. Motoren er en 1,4-liter som overfører motorkraften til forhjulene via en 6-trinns CVT automatkasse med manuell overstyringsmulighet via knapper på rattet. Om ønskelig kan Cube leveres med firehjulsdrift, noe som besørges av et kompakt system med en hekkmontert elektromotor som driver bakhjulene når behovet melder seg. Smart og plassbesparende.
Prisene? I Japan starter de på 1,2 millioner yen. Med dagens kurs blir det ca 70.000 NOK. Den best utstyrte med 4WD får du for snaue 100.000 norske kroner. Noen eksportartikkel for Europa blir nok ikke Cube.
|