Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hemmeligholdt debut I to år har utviklingen av en ny, britisk sportsbil foregått i største hemmelighet. I morgen skal den debutere i Birmingham. Samtidig gjenfødes et gammelt navn fra racing-arenaen. |
||||||||||||||||
Invicta S1 er navnet på den elegante 2-seters coupéen. ”Vi har arbeidet i hemmelighet i 24 måneder fordi vi ville fortelle publikum hva vi har oppnådd, ikke hva vi håper å oppnå,” sier styreformann i Invicta Car Company Limited, Michael Bristow. ”Bilen som ser dagens lys på British Motor Show er ikke noe konseptbil, den er en produksjonsmodell, klar til å kjøres, og kunder kan plassere sin ordre nå med løfte om levering tidlig neste år,” fortsetter han.
To basisidéer ligger bak konstruksjonen, å lage en luksuriøs Grand Tourer og samtidig en sportsbil med potensiale til å vinne GT-løp. 0 til 100 svelges på drøyt 5 sekunder og bilen har en toppfart som passerer sperra til de fleste andre produsenter. Rundt 275 km/t er den god for. Interiøret er rommelig og luksuriøst og bagasjerommet har plass til mer enn en stresskoffert. Karosseriet i karbonfiber er montert på en ramme av stålrør. Bilen bygges for hånd av et lite team med velutdannede teknikere som arbeider ved Invictas anlegg i Witshire, England. En 4,6-liters motor fra Ford sørger for sprut nok med sine 320hk og et maks dreiemoment på 405 Newtonmeter. En 5-trinns manuell gearkasse overfører kreftene til bakhjulene. Klar til bruk koster Invicta S1 £69.950 inkludert standardutstyr som satellittnavigasjon, klimaanlegg, sentrallås, oppvarmet front- og bakrute samt elektriske vindusheiser. En rikholdig utstyrsliste finnes for de som vil skreddersy bilen etter sin egen smak.
Sist Invicta-navnet var på banen, var i 1920- og 30-årene da de bygget biler for baneracing og rally. Og det nye Invicta-selskapet er ikke fremmede for tanken om å assistere et privatteam som vil til Le Mans. For S1 er et godt utgangspunkt for en GT racer.
|