Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Leken Lada På Paris-utstillingen var Lada godt representert. Alle bilene i 110-serien var der, og Niva selvfølgelig, selv om de som var utstilt enda ikke hadde fått Opel-behandlingen. dessuten hadde de med seg en konseptbil eller to. |
||||||||||||||||
Folkene fra AutoVAZ var svært blide. Det var bare dager i forveien den første Nivaen med alle resultatene fra GM-administrasjonen hadde forlatt samlebåndet. Åpenbart starten på en ny æra. De hadde allerede begynt å snakke om neste skritt i samarbeidet, som skulle være å bygge en ny motorfabrikk ved siden av den eksisterende bilfabrikken. Der skulle det bli kapasitet til 200.000 motorer hvert år, motorer av GMs konstruksjon, men øremerket til AutoVAZ biler – for eksempel den ”nye” Chevrolet Niva. 1 milliard dollars var det snakk om i nye investeringer.
Nå var det nok ikke dette som gjorde at Lada-standen var uvanlig leken, for det hadde nok vært planlagt i god tid. I den ene enden så vil en gammel kjenning, en Lada Roadster, ny lakk, og litt renset opp i hjørnene, men den samme Suzuki Capucciono-såpekopp-inspirerte lekre lille cabrioleten. Med ståltak som virket under hele utstillingsperioden, og Targa-bøyle og udramatiske tekniske spesifikasjoner, med en to-liters firer som ser veldig GM ut den også. I den andre enden sto lille Carat, en annen konsept, 3,5 meters lang bybil som nå har fått verandadører uten midtstolpe, og god plass til fire. Faktisk et av de bedre småbil-designene vi har sett på en stund, og en front-konstruksjon som er utformet spesielt med hensyn på gi-og-ta miljøet i en bytrafikk. Bulker er med andre ord ganske greie å ha med å gjøre. Det eneste de sier om tekniske spesifikasjoner er motor på 65 hester, men det betyr selvfølgelig ikke noe. Først må man få konseptet på nett, deretter kan man legge inn den mekanikken som trengs. Men tre sylindre og under 1000 ccm virker veldig logisk her. Hva de ikke viste var sin konkurransebil. Lada 112 Super-1600 er vare over disk hjemme i Russland. Den er bygget til A6-klassen etter FIAs regelverk og er homologert for neste år også. Rutene bak C-stolpen er tettet igjen slik at det dels blir plass til enda flere sponsorer og dels fordi det gir enda mer inntrykk av coupé-karosseri. Den er bygget ned til 1000 kg (utgangspunktet veier 1100 kg) mens motoren er bygget opp til 152 hester som drar gjennom en 6-trinns klikk-klakk kasse. Opphengningen kan enkelt stilles på Asfalt (170 mm fjæringsvei) eller Grus (220 mm), støtdemperne heter Proflex og bremsene AP Racing. Du møter dem på www.ladamotorsport.ru - at innholdet virker ganske russisk betyr ikke at de ikke synes det hadde vært morsomt å få en på skauen i Norge også.
Men altså: lette skritt og store smil på Lada-standen i Paris.
|