Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kø koster dyrt Tyske Dekra, som er vel så mye tüv som TÜV selv, har foretatt en skremmende beregning. Nå har de satt tall på hvor meget tysk trafikk-kork koster hvert år. |
||||||||||||||||
Kø-problemer på landeveier og autostradaer er i stadig økende grad i ferd med å definere seg selv som effektive bremser på velstandsutviklingen, sier Uwe Loos, han er styreformann hos det tekniske overvåkingsselskapet Dekra. ”Mange av våre hovedtrafikkårer lider allerede av propp, og det er umulig i dag å si noe om, eller når, proppen slipper”, la han til.
Han hadde et visst håp om at de nye motorveiavgiftene ville skille nærtrafikk og motorveitrafikk i større grad, for han pekte blant annet på at det er alt for mange tilførselsveier fra byer og tettsteder til nærliggende motorveier, slik at også lokaltrafikken inviteres til å bruke disse fjerntrafikk-årene, og dermed medvirke til de uendelige motorveikøene. Dekra har beregnet at i Tyskland brennes det hvert år opp 12 milliarder liter drivstoff fra biler som står bom stille i en kø et eller annet sted. Men det er ikke bare å gange det opp med literprisen for å finne ut hva dette koster i penger. Legg til miljøskader og forsinkelser og arbeidspenger og alt det andre og Dekra kommer til at trafikk-korker hver år koster tyskerne 100 milliarder Euro.
Det burde kunne gå an å bygge opp noen trafikkstyresystemer for slike summer.
|