Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bristol dropper bompengene Som vi har fortalt skal London innføre en rushtid-avgift på 5 pund. Unntatt fra bestemmelsene er kjøretøy på alternative drivstoff, for eksempel el-biler eller gassdrevne. Dermed dukker Bristol opp med den perfekte løsningen for de mangemillionærer som synes avgiften svir. |
||||||||||||||||
Allerede i 1977 lanserte Bristol sin første bil drevet med LPG. 412 het den modellen. Dagens modell heter Blenheim, oppkalt etter et av Bristols berømte jagerfly fra krigen. Og nå lanserer de en ny utgave av den, Blenheim 3 G.
Her står åpenbart G for gass, og bilen er en fortsettelse av fabrikkens tradisjon med å bygge bi-fuel biler. Motoren som mates av gassen er en av Chryslers største V-åttere, på 5,9 liter. Ikke spør om hestekrefter eller toppfart, men den gjør 0-100 unna på 6,3 sekunder. Og når den kruser i lovlige (i England) 115 km/t utfører motorer slappe 1700 omdreininger/min. Dette er en langbent Grand Tourer. Og her snakker vi altså en luksuriøs fireseter, med et enormt bagasjerom. På tross av at det i tillegg til en 109 liters bensintank ligger 2 80-liters gasstanker baki der. Konstruksjonen, med den enormt sterke separate rammen, har røtter direkte tilbake til 40-årene, da Bristol skaffet seg BMWs rekke-sekser som en slags krigserstatning. Siden den gang har de bygget sine egne biler, eksentriske og diskrete, i 56 år. Ikke mange, dagens modell koster tross alt nesten 150.000 pund, men jevnt og trutt. I 1997 bygget de 90 biler, året etter var de oppe i 100, så, i 1999 ble tallet 96, i 2000 hele 135 og i fjor ned til ca. 100 igjen. ”Aldri flere enn tre i uken” heter en glimrende video om Bristol.
Samtidig med 3 G kan Bristol for øvrig fortelle at Superbilen Bristol Fighter skal være klar til våren. Der kommer motoren fra en Viper, og med den V10-motoren skal denne Bristolen bli seriøst rask.
|