Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vincent returnerer En av de virkelig legendariske motorsykkelmerkene later til å være på vei tilbake. Etter en forholdsvis mislykket Norton-gjenopplivning, en meget vellykket Triumph operasjon og en forholdsvis eksklusiv Indian-reprise, er nå tiden inne for Vincent. Møt den nye Black Shadow. |
||||||||||||||||
Vincent er vel noe av det mest praktfulle som har eksistert på to. Motorsykkelens Bentley, Rolls-kvalitet og Rolls–overlegenhet hele veien, blandet opp med enorme sportslige egenskaper og ambisjoner. Vel den eneste motorsykkelen man kunne kruse med i godt over 160 km/t i slutten av 40-årene. Det store Smith-instrumentet var markert til 150 mph, sykkelen klarte i hvert fall 125.
Både Black Shadow, og den magrede Black Lightning (under 200 kg, 50 kg mindre enn Shadow) kom i 1948, da var merket nesten 25 år gammelt, og de hadde begynt å selge i USA siden 1944. Egentlig het sykkelen HRD, oppkalt etter grunnleggeren Howard Raymond Davies. Men i 1928 kjøpte Philip Vincent merkenavn, goodwill og konstruksjoner og sykkelen ble i økende grad HRD Vincent, spesielt da han ansatte en av tidenes store motorsykkel-ingeniører, Phil Irving i 1931. Da sykkelen ble lansert i USA forsvant merkenavnet HRD fullstendig, for at det ikke skulle forveksles med en annen stor V2-sykkel, av USA-opprinnelse. Da det gikk mot slutten for Vincent, i 1955, kostet en av hans USA-spekkede maskiner 1.500 dollars. Det var også prisen på et lite hus. Det var flere som kjøpte hus. For noen dager siden slo Bernard Li opp dørene til sitt hus i Santa Fe. Invitert presse, finansfolk og folk fra motorsykkelbransjen møtte fem glinsende motorsykler, prototyper på en ny serie Vincent. Moderne selvfølgelig, men med all den svarte lakken, alle de mektige linjene, og – allerede nå – noe av den udefinerbare mystikken som lå over den opprinnelige Vincent. Li har alltid hatt motorsykkelfoten, men det var gjennom en bilpleiekjede, Eagle One, at han skaffet seg en ganske formidabel formue. Han solgte hele kjeden til Valvoline i 1998, for å kunne fortsette sin mission. Alt i 1994 fikk han kjøpt opp det første Vincent-baserte merkenavnet. Det har han fortsatt med siden. Vincent, med logoen, Black Lightning, Black Eagle og Black Shadow er navn han eier i dag. Dessuten eier han noe som ser ut som en praktfull konstruksjon, og hadde vi ikke visst bedre ville vi trodd at den V2-motoren han bruker i dagens modeller har den samme 56 graders vinkelen som de opprinnelige Vincent-motorene. Men han har en avtale med Honda om levering av drivlinje fra japanernes RC51-plattform. Det vil blant annet si 130 hesters vannkjølt 1000 ccm V2 motor med innsprøytning. Det burde med andre ord ikke bli noen problemer med å reprodusere den gamle sykkelens kruser-egenskaper.
Den nye er konstruert av James Parker hos Rousch Industries i Detroit. Nå har Li lagt inn sjette gearet for å få en begrenset produksjon i gang. Han lover ingenting, men tror på meget. Blant annet at han skal kunne selge nummererte eksemplarer for rundt 20.000 dollars for hver.
|