Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissans snarvei Når Nissan kaller sitt spennende bidrag til Tokyos lastebilutstilling for Beeline, har det ikke noe med bier å gjøre. Beeline betyr snarvei, eller ”direkte linje”, så for en gangs skyld har en japansk fabrikk klart å bruke et engelsk ord uten at det blir høykomikk av det. Bilen forteller skryt også. |
||||||||||||||||
Neste generasjons mobile forretnings- og kontor-enhet er hvordan Nissan betegner sin designstudie. Det er veldig meget varebil i dette, men også masse kontor for de av dere som helst arbeider uten sekretær, for dette er en typisk enseter.
Arbeidsplassen kan endres fra sjåfør- til kontorist-plass ved at rattet foldes unna og hele området som danner en halvsirkel rundt føreren omdannes til et skrivebord med PC og alt utstyret som hører med på et vanlig kontor. Men bilen er meget mer enn et kontor med varerom hengende etter. Fra B-stolpen og bakover kan man innrede varerommet til et konferanserom. To seter er felt flatt ned i gulvet, og kan også brukes som passasjerseter. Det finnes også bord som kan slås opp og skillevegger som kan trekkes ut. Overlys får man via de store rutene i taket. Gult og grått hele veien, like lekkert som da Linateflyplassen i Milano var ny. Det er også tatt hensyn til han som skal bruke bilen som varebil. Store dører for eksempel, skyvedør på den ene siden, hengslet som vanlig på den andre, gir glimrende tilgang til vare-avdelingen.
Bilen selv er et helt selvstendig design, med trekk fra både Chappo og Yanya. Til og med S-cargo har sine referanser her. Som varebil kan vi trygt slå fast at dette er et meget avansert og moderne uttrykk. La oss håpe at Beeline betyr at den finner en snarvei til produksjonslinjen.
|