Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Japansk på topp i Tyskland For første gang har J.D. Powers and Associates gjennomført en kunde-tilfredshet-studie i Tyskland. I landet der de bygger verdens beste biler er de tyske forbrukerne mest fornøyd med japanske biler, kunne undersøkelsen avsløre. |
||||||||||||||||
J.D. Powers gjør undersøkelser som ingen bransjefolk lenger diskuterer, deres resultater er sannheter i bilbransjen. I USA jobber bilfabrikkene bevisst etter Powers-rankingen, og de bruker den både internt og i egen markedsføring. Derfor er det tvilsomt om det vil bli stilt store spørsmålstegn etter den første Powers-undersøkelsen i Tyskland, uansett hvor underlige resultatene kan virke.
Nissan Maxima på topp i luksus-segmentet for eksempel, og VW-verdien under gjennomsnittet for bransjen. 15.000 bileiere ble spurt om deres erfaringer med 2 til 3 år gamle biler, om forhandler og ettermarked og om driftsutgifter. Svarene ble delt opp i fire avdelinger, Kvalitet/pålitelighet, Attraktivitet, Forhandler/ettermarked og Driftsomkostninger, som fikk forskjellige vekttall når man regnet ut totalen. I de forskjellige kategoriene var det forøvrig Toyota som skåret høyest på Kvalitet/pålitelighet, BMW vant på at den var mest attraktiv, Toyota slo til igjen på spørsmålet om forhandler og ettermarked, mens Daihatsu skåret mest på lave driftsutgifter. Riktig morsomt begynte det å bli på totalindexen. Der fikk hvert merke sin samlede poengsum, hvor bransjesnittet lå på 767 poeng. Ford lå såvidt over dette snittet med 768 poeng. Deretter fulgte oppover: Skoda, Volvo, Saab, Audi, Nissan, Mitsubishi, Citroën, Mercedes-Benz, Subaru, Daihatsu, Porsche, Honda, BMW, Mazda og Toyota på topp med 831 poeng. Denne listen over den øvre halvparten er interessant nok, men listen over de som ligger under er jommen ganske spennende også. Her er imidlertid J.D. Powers diskret og nøyer seg med å liste dem i alfabetisk rekkefølge, uten noen skammens poengsummer etter seg: Alfa Romeo, Chrysler, Daewoo, Fiat, Hyundai, Kia, Lancia, Land Rover, Smart, Opel, Peugeot, Rover, Seat, Suzuki og Volkswagen. Vi legger for eksempel merke til at VW-gruppen bare har to av sine representanter under streken, og at av de franske salgskometene er det bare Citroën som befinner seg over. Til sammen 32 bilmerker er inne i undersøkelsen og blant dem finner man 132 modeller. De ble delt opp i segmenter og der ser resultatene slik ut: Småbiler: Toyota Yaris på topp, med Skoda Fabia og Mitsubishi Colt på plassene etter. Kompaktklassen: Toyota Corolla, Seat Toledo og Nissan Almera. Mellomklassen: Lexus IS200, Toyota Avensis og Honda Accord. Overklassen: Nissan Maxima, BMW 7-Serien og 5-Serien. Sportsbiler: Toyota Celica, Porsche 911 og BMW Z3. Vans: Toyota Picnic, Mazda Premacy og Mitsubishii Space Wagon. Firehjulstrekkere: Toyota RAV4, Subaru Forester og Honda CR-V. Da er det fattig trøst at en ny undersøkelse, som ikke omfatter flere enn 1000 bilister i USA, viser at der har de tyske merkene topp-image. Mellom 77 og 88 prosent av de spurte kjente uoppfordret til bilmerker som BMW, Mercedes, Audi, Porsche og VW og disse bilene ble alle automatisk forbundet med begreper som prestisje, kvalitet, design og innovasjon.
En litt større trøst er det at i Tyskland er det fremdeles et meget begrenset salg av de bilene som kom best ut i den tyske J.D. Powers-undersøkelsen. Toyota har en markedsandel på ca 3% nå, Nissan og Mitsubishi har snaue 2 prosent, og Daihatsu, økonomivinneren, har så langt i år solgt 6.500 av et totalmarked på 2,5 millioner. Men selv om de ikke er noen trussel på markedet enda er det ingen grunn for bransjen til å ignorere disse resultatene.
|