Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Th!nks amerikanske håp Du har kanskje hørt at amerikanske ZAP byr penger for Th!nk. Et spennende firma egentlig, som nok har litt mer fokus på den elektriske delen av transportviksomheten enn det Ford hadde. Sebastopol, California-basert, børsnotert, og med en interessant CV. |
||||||||||||||||
La oss først slå fast at det er Voltage Vehicles som har tenkt å kjøpe Th!nk, 10 millioner dollars byr de Ford for alle aktiva – etter at Ford selv har brukt minst 123 millioner dollars på eventyret. Men akkurat dette er en formalitet. VV ble kjøpt av ZAP i sommer, for at ZAP skulle få bedre tilgang på bildistribusjon – VV har nemlig distribusjonsrettigheter for en av de få el-bilene som har føderal godkjenning.
ZAP selv, navnet betyr forøvrig Zero Air Pollution, har vært fokusert på el-motoriserte sykler og scootere, men har også i det siste begynt å se nærmere på de såkalte Neigbourhood bilene, Golf-cart liknende instrumenter, som etterhånden må gjennom noen sikkerhets-tester. På dette området jobber de sammen med GEM, Global Electric Motorcars, et firma som eies av DaimlerChrysler, og som selvfølgelig også er ute etter å tappe deler av det Californiske potensialet nå som Staten begynner å regne på eksosutslipp for hele nybilflåten. Siden jeg har vondt for å komme inn på merkelige ting uten også å nevne en og annen dyktig designer, så la meg bare få skyte inn at denne GEM’en ble tegnet av en fyr som heter Dan Sturges, som har et eget designfirma i Michigan nå, der han jobber med byer som klienter, for å utvikle integrerte transportløsninger. Men han har tegnet biler både hos GM og hos Frog Design der han hadde både Ford og Subaru som klienter. Både Ken Okyama (tidligere Pininfarina som avsluttet karrieren sin der med å tegne Ferrari Enzo) og Andreas Zapatinas (høyprofilert Alfa Romeo designer som i dag er sjef for Subaru Design) snakker varmt om sin klassekammerat fra 1986-kullet på Art Center i Pasadena. Man tar med andre ord Neigbourhood Vehicles på alvor. ZAP har vært i virksomhet siden 1994 og har i løpet av denne tiden solgt 75.000 kjøretøy, el-drevne, med to, tre eller fire hjul, og klart seg bra ser det ut som på aksjekursene. Men egentlig virker det som om de har begynt å gjøre underlige ting i det siste. For eksempel har de nettopp byttet bort mange aksjer mot retten til å markedsføre en el-drevet ”undervannsbåt” (bildet), en slags jet-ski som kan ta brukeren sin med under vannet. Og enda mer tvilsomt: de har nettopp inngått en avtale om i fellesskap med Moller International å utvikle den såkalte Skycar, en fire propellers VTOL for privat bruk. Denne umuligheten har svevet rundt i miljøet i snart 20 år, og klarer stadig å skru penger ut av blåøyde investorer.
Så på den ene siden virker ZAP fokuserte og motiverte, på den annen side virker det som det finnes endel monopol-penger i systemet. Kanskje det derfor heller ikke er presisert hvordan de 10 millionene skal finne veien til Ford. ”Kontanter, aksjer eller obligasjoner” står det i den meldingen de var pålagt å sende ut ifølge Private Securities Litigation Reform Act. Sannsynligvis betyr det at det ikke blir mange kontanter. Etter at 3 millioner i langsiktig gjeld nylig ble konvertert til aksjer, karakteriserer selskapet seg som ”praktisk talt gjeldfri”.
|