Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
X-type på banen Blant mange amerikanske biler på Sema står en heftig europeer. X–Type Racing Concept illustrerer hvilke muligheter som ligger i den minste Jaguar-modellen. |
||||||||||||||||
Spesialversjonen av X-Type har hentet inspirasjon fra racingseriene Trans-Am og DTM, og den er bygget av Jaguars amerikanske samarbeidspartner Rocketsport Racing. Utgangspunktet er en 3-liters V6 modell med trekk på alle hjulene. Rocketsport deltar i TransAm serien med en Jaguar XKR som de har utviklet selv.
”Vi benyttet erfaring som vi har høstet fra oppbyggingen av den XKR-baserte Trans-Am bilen til å lage en racingrigget X-Type,” forklarer tredobbel TramsAm mester Paul Gentilozzi. Rocketsports ingeniører startet med å utvide bilens sporvidde med over åtte tommer og montere BBS-felger med senterbolt. Felgene er de samme som benyttes på XKRen som vant GTS-klassen under 24-timersløpet på Daytona i februar. På felgene ble det montert Michelin Pilot lavprofildekk i dimensjon 345/18 framme og 385/18 bak. For å gi bilen skikkelig stoppeffekt ble det montert racingbremser fra Brembo. De brede hjulene trengte mer plass, og derfor ble skjermene gjort bredere. Fronten fikk en lav spoiler mens bakstussen fikk en stor vinge og sideskjørt ble montert for å minske bakkeklaring og luftmotstand rundt hele bilen. Rocketsport lagde også nytt eksosanlegg med et rør ut på hver side. Frontlykter og grill ble beholdt fra originalen, men i tråd med Jaguars R-Performance modeller ble det montert forkrommet netting foran luftinntakene tilsvarende den som finnes på S-Type R, XJR og XKR-modellene.
Konseptbilen er selvsagt lakkert i British Racing Green og den sølvfargede, løpende katten som vi kjenner igjen fra F1-bilene, er på plass på begge sider. Bilen skal ifølge Rocketsport bygges i en kjøreklar testversjon i løpet av 2003.
|