Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stor innsats foran ny Colt Vi får henge oss på vi også da. Siden Mitsubishi hjemme har trommet opp stemningen foran lanseringen av den nye Colten i morgen. Ropene om ”Majime, Majime, Majime. Colt” har japanerne fått inn gjennom alle medier i det siste. Nå får vi se om de fenger. |
||||||||||||||||
Det er nå to år siden Mitsubishi lot seg ta med Japans største bukse lengst mulig nede. I et forsøk på å dekke til en ganske grumsete oppførsel mistet de aksjeverdi, salg og etterhånden selvstendighet. I dag er de et lydrike under Daimlerchrysler.
Derfor er også slagorden foran Colt-lanseringen litt spesiell. Majime kan nærmest oversettes med seriøs eller alvorlig – altså motsatt av hva de var for 2 år siden. Og de trenger å fortelle om det, Colten i morgen er det første nye Mitsubishien som er utviklet etter syndefallet. At den mottas positivt av markedet er av kritisk betydning. Det vi har sett av bilen til nå tyder også på at fabrikken, og dens nye ledere, ikke lenger synes de har noe å skamme seg over. Fronten domineres av Mitsubishi-logoen, meget større enn vi er vant til å se den. ”Det er viktig for oss å bruke den – tidligere har den vært nesten usynlig, nå viser vi den frem for å vise at vi er stolte over den og over de vi gjør” sa fabrikkens sjefdesigner (ex-Daimlerchrysler) under et intervju på Paris-utstillingen for noen uker siden. Det er et tøft segment den nye Colt hiver seg ut i. Jazz og Yaris (eller Fit og Viz som det heter hjemme) slåss så fillene fyker i teten, slik at den nye Mazda2 så langt har solgt godt under målsettingen. Hvilket også bekymrer Colt-folket. Men de regner med å ta inn 1000 bestillinger i morgen, og å selge 15.000 nye Colter før året er omme.
Og de peker på at der har kundene en unik muligheter. En just-in-time bestillingsmulighet som tillater dem å velge mellom mange millioner kombinasjoner uten at det koster verken tid eller ekstra penger. Og når vi sier valg, mener vi valg. Ikke bare mellom motorstørrelser og farger, men mellom detaljer som antall koppeholdere og deres plassering.
|